• Home Slider01

Mannheim Tiyota Daimler waterstofDe autofabrikanten Toyota en Daimler maken bekend overeenstemming te hebben bereikt over samenwerking op het gebied van brandstofcellen. Toyota gaat een 60kW brandstofcel leveren voor de toekomstige Mercedes eCitaro elektrische bus en deze zal fungeren als een range extender. Toyota werkt op het gebied van brandstofcellen al samen met de Portugese busfabrikant Caetano.

De actieradius van de elektrische bus stijgt naar 400 km dankzij de waterstoftoepassing. Voor een verlengde harmonicabus stijgt de actieradius naar 350 km. Toyota is enthousiast over de samenwerking en praat niet alleen over de levering van brandstofcellen, maar over een compleet waterstofsysteem. "We zijn verheugd om samen te werken met Daimler Buses en zijn verheugd om te zien dat onze verkoop van brandstofcelsysten in Europa blijft groeien", aldus Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe.

Terwijl de traditionele busfabrikanten traag zijn om te investeren in de markt voor waterstofbussen, maken verschillende startups van de gelegenheid gebruik om zichzelf te positioneren. Zo heeft Arthur Bus, opgericht in 2021 en gevestigd in Planegg in de buurt van München, afgelopen maand het allereerste model onthuld. De H2 Zero, onthuld op de Bus2Bus-beurs in Berlijn, onderscheidt zich door zijn bijzonder zuinige brandstofcel die volgens de fabrikant aanzienlijk minder dan 6 kg waterstof verbruikt per 100 km en een bereik van 450 km heeft met een volle tank.

Volgens de website van de fabrikant wordt de bus uitgerust met twee 125 kW elektromotoren en een accu van ongeveer 15 kWh in de basisversie. De configuratie van de brandstofcel kan variëren afhankelijk van de behoeften van de klant met een vermogensbereik tussen 60 en 125 kW.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen