• Home Slider01

Navia sleepboot waterstofDe eerste op waterstof aangedreven sleepboot ter wereld is de afgelopen week te water gelaten in Spanje. Het vaartuig is gebouwd door Armón Shipyards in Navia, in het noordwesten Spanje in opdracht van de Belgische rederij CMB.TECH. De sleepboot met de naam Hydrotug gaat zijn eerste werkzaamheden uitvoeren in de havenstad Antwerpen en wordt gezien als een belangrijke stap om de Belgische haven emissievrij te krijgen.

De Hydrotug -de grote boot op de foto- heeft twee BeHydro V12 dual fuel medium speed motoren die zowel op waterstof als op traditionele brandstof kunnen varen. De sleepboot kan 415kg gecomprimeerde waterstof opslaan in 6 tanks geïnstalleerd op het dek. Het schip elimineert de uitstoot gelijk aan 350 auto’s.

“We zijn verheugd dat Port of Antwerp de eerste gebruiker wordt van Hydrotug, ‘s werelds grootste op waterstof aangedreven schip, zegt Roy Campe, CTO van CMB.TECH. “De technologie is goedgekeurd door Lloyd’s Register en we zijn klaar om de wereldwijde markt van 10.000 sleepboten te veranderen. Met deze technologie kunnen we de luchtkwaliteit in havens significant verbeteren en waterstoftechnologie naar elke haven, waar ook ter wereld brengen.”

De komende maanden zullen alle resterende bouwactiviteiten van het schip worden afgerond zodat later dit jaar de eerste proefvaart kunnen plaatsvinden. Als alles volgens planning verloopt kan de sleepboot in het eerste kwartaal van 2022 officieel in gebruik worden genomen.

De initiatiefnemer CMB (Compagnie Maritime Belge) is een gediversifieerde scheepvaart- en logistieke groep gevestigd in Antwerpen, België en exploiteert 147 zeeschepen in droge bulk, containervervoer, chemicaliëntankers en crew transfer schepen. Het bedrijf heeft kantoren in Tokio; Singapore; Hong Kong; Duitsland (Hamburg); UK (Lowestoft en Brentwood) en Nederland (Amsterdam). CMB is ook eigenaar van het eerste waterstoftankstation ter wereld, gevestigd in de Antwerpse haven, waar zowel personenauto’s, vrachtwagens, bussen als schepen kunnen tanken. Het bedrijf is ook eigenaar van de Hydroville, een van de eerste veerboten. Dit schip vaart inmiddels enkele jaren in Antwerpen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen