• Home Slider01

Berlijn Elektra boot waterstofIn Berlijn is deze week de Elektra in gebruik genomen. Het is de eerste duwboot ter wereld die geheel emissievrij wordt aangedreven door waterstof. De elektra gaat als rolmodel dienen voor een nieuwe generatie emissievrije vaartuigen, omdat het aandrijfsysteem is ontworpen om toepasbaar te zijn op verschillende soorten binnenvaartschepen en kustvaartuigen. Daarbij gaat het niet alleen om het leveren van energie voor de voortstuwing van het schip en het duwen van laadbakken, maar ook om de energie voor de bemanning, die aan boord leeft, kookt en wast.

Naast de voortstuwing levert het systeem energie voor de temperatuurregeling van de hutten en het stuurhuis. Het batterijsysteem heeft ook een bepaalde 'comfortabele temperatuur' nodig voor een efficiënte werking en een lange levensduur. Dit alles moet gebeuren met een beperkte hoeveelheid energie en zonder verlies van operationeel bereik. Voor de duwboot op waterstof hebben de ontwikkelaars een nieuw energiemanagementsysteem ontwikkeld en een digitale vaar-assistent die de kapitein en logistiek planner ondersteunt bij de planning van operaties en transporten.

Met 750 kg gasvormige waterstof (bij een druk van 500 bar) aan boord en een batterijcapaciteit van ca. 2.500 kilowattuur, heeft het schip een bereik van circa 400 kilometer met volle belading. In totaal kan het schip duwbakcombinaties tot een lengte van 150 m bedienen.

Voorlopig wordt de waterstof in flessen, die op het achterdek staan, aangevoerd. Het eerste tankstation voor waterstof  zal in 2023 in de Berlijnse Westhafen operationeel zijn.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen