• Home Slider01

Tokio Toyota cassetteToyota heeft in Japan het eerste prototype van een kleine waterstoftank gepresenteerd. De ‘hydrogen cartridge’ is een kant en klaar waterstofpatroon die het dagelijks transport en verbruik van waterstof moet gaan vergemakkelijken. De draagbare waterstoftank kan gebruikt worden om scooters, motoren, kleine personenauto’s, drones en huishoudelijke apparaten van schone brandstof te voorzien. De Japanners krijgen met het idee concurrentie van de Franse start-up NamX en de Italiaanse designstudio Pininfarina. Zij hebben de handen ineengeslagen om een ​​waterstof-SUV te ontwikkelen die naast een conventionele waterstoftank ook zes verwisselbare waterstofcapsules krijgt. Deze kunnen achter in de auto worden gestoken.

Het waterstofpatroon uit Japan is ontwikkeld door Toyota en dochterbedrijf Woven Planet Holdings en is de afgelopen week gepresenteerd tijdens de Super Taikyu Series 2022 Round 2 op Fuji SpeedWay. De bedrijven willen de nieuwe manier van waterstoftransport testen in Woven City, een mensgerichte slimme stad van de toekomst die momenteel wordt gebouwd in Susono City, in de prefectuur Shizuoka. Waterstof speelt in deze stad een belangrijke rol bij de energievoorziening.

Het waterstofpatroon is eenvoudig hanteerbaar en weegt 5 kilo, exclusief ventiel en tank. De cilinder is 40 cm lang en heeft een diameter van 18 cm. De waterstoftank is verwisselbaar en kan opnieuw gevuld worden. Op welke wijze de waterstof in de cilinder is opgeslagen is niet bekendgemaakt.

Het doel van Toyota is om waterstof gemeengoed te maken door deze schone vorm van energie veilig, gemakkelijk en betaalbaar te maken. Door de onderliggende supply chain tot stand te brengen, hoopt het bedrijf de stroom van een groter volume waterstof te vergemakkelijken en meer toepassingen van brandstof te creëren. In de teststad Woven City zal een reeks energietoepassingen met waterstofpatronen worden onderzocht en getest, waaronder mobiliteit en huishoudelijke toepassingen. De initiatiefnemers verwachten de cartridge door het testen in de praktijk steeds verder te verbeteren, waardoor het product steeds gebruiksvriendelijker wordt en de energiedichtheid verbetert.

NamX in Frankrijk en de Italiaanse designstudio Pininfarina kwamen op het idee van ccapsules omdat het aantal waterstoftankstations achterblijft. De gevulde capsule zijn straks gewoon verkrijgbaar bij de wisselstations.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen