• Home Slider01

Vlaamse subsidie colruytDe Vlaamse overheid maakt een opvallende verschuiving van subsidie voor schoon transport bekend. De steun voor de fossiele brandstoffen LNG en CNG worden geschrapt en de volledige focus komt te liggen op batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Dit laat de Vlaamse minister van Economie en Innovatie Jo Brouns weten.

De zogenaamde Ecologiepremie+, die kan aangevraagd kan worden bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), steunt ondernemingen die ecologie-investeringen realiseren in het Vlaams Gewest. Alleen investeringen die voorkomen op een lijst van gestandaardiseerde ecologie-technologieën, komen in aanmerking. Minister Jo Brouns kondigt nu aan dat deze technologielijst wordt uitgebreid, zodat ondernemingen worden ondersteund om te investeren in duurzaam zwaar transport. Concreet gaat het om: elektrische vrachtwagens en bussen, vrachtwagens met een brandstofcel op waterstof, dual-fuel motoren (waterstof-diesel) voor vrachtwagens en containerliften. Naar schatting kunnen deze ecologie-technologieën per vrachtwagen een vermindering van 92 ton CO2-uitstoot per jaar realiseren. Ter vergelijking: dit stemt overeen met de aanplanting van bijna 8 ha bos per vrachtwagen.

Tot voor kort werden ook vrachtwagens met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas) ondersteund via de ecologiepremie, omdat deze duurzamer zijn dan klassieke dieselmotoren. Maar deze op gas gebaseerde technologieën worden nu verwijderd van de lijst en komen dus niet meer in aanmerking van de ondersteuning via de ecologiepremie van VLAIO. Zo komt er meer financiële ruimte vrij om 100% emissievrij zwaar transport te ondersteunen. Elektrische voertuigen zijn momenteel de meest duurzame en komen dus vanaf nu in aanmerking voor de ecologiepremie. De gemiddelde steun bedraagt € 125.000 voor één vrachtwagen en € 148.500 voor één autobus. Ook de ombouw van dieselmotoren naar dual-fuel motoren (met injectie van waterstof) komt in aanmerking. Daarvoor bedraagt de subsidie gemiddeld € 36.000. Een vrachtwagen die is uitgerust met een waterstof brandstofcel kan rekenen op een ecologiepremie van ongeveer € 90.000. Om zoveel mogelijk bedrijven de kans te geven om met deze technologieën te experimenteren, is de ecologiepremie+ per aanvrager beperkt tot maximaal twee vrachtwagens op elektriciteit, twee autobussen op elektriciteit en twee vrachtwagens op waterstof. Hierdoor blijft er ook financiële ruimte om kleinere KMO’s en ondernemingen te laten experimenteren met deze duurzame transitie in de transportsector.

“Als Vlaamse overheid willen we volop inzetten op die duurzame transitie, weg van fossiele brandstoffen”, zegt de Vlaamse minister van Economie en Innovatie Jo Brouns. “De aanpassingen die we nu doorvoeren zijn dan ook logisch om duurzaam zwaar transport te ondersteunen zoals vrachtwagens en bussen op elektriciteit of waterstof in plaats van op CNG of LNG. Zo willen we ook KMO’s helpen die duurzame keuzes te maken.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen