• Home Slider01

Zweden Volvo waterstofVolvo Construction Equipment is in Zweden begonnen met het testen van de eerste knipdumper ter wereld op waterstof. Knikdumpers worden ingezet om grote hoeveelheden zand, steen en grondstoffen te verplaatsen over geringe afstanden. Met de test wil Volvo CE informatie inwinnen over de toepassing van waterstof en brandstofcellen bij zware voertuigen.

Volvo CE heeft de afgelopen jaren in hoog tempo gewerkt aan de ontwikkeling van een serie batterij-elektrische voertuigen en meldt daarbij dat het bedrijf het grootste assortiment ter wereld biedt. Maar de focus ligt de komende jaren ook op waterstof. Carolina Diez Ferrer, Head of Advanced Engineering Programs bij Volvo CE, zegt: “We zijn van mening dat we door het verkennen van meerdere technologieën en door samen te werken, de beste weg voorwaarts kunnen creëren om de bouwsector koolstofarm te maken.”

De Volvo HX04 is het resultaat van een onderzoeksproject dat loopt tussen 2018 en 2022. Het Zweedse bedrijf PowerCell heeft de brandstofcel geleverd. De ontwikkeling en bouw van het prototype met zes wielen is grotendeels uitgevoerd in de fabriek van Volvo CE in Braås, in het zuiden van Zweden.

De infrastructuur voor waterstof is nog in ontwikkeling, waardoor het tanken van de Volvo HX04 een belangrijk aspect is om in het project op te lossen. Shell heeft een waterstoftankstation op de Volvo CE-testbaan in Braås geïnstalleerd. De Volvo knikdumper HX04 wordt in circa 7,5 minuten met 12 kg waterstof opgeladen, waardoor hij ongeveer vier uur kan werken. Brandstofcellen werken door waterstof te combineren met zuurstof en de resulterende chemische reactie produceert elektriciteit die de machine aandrijft. Daarbij produceren brandstofcellen ook warmte die kan worden gebruikt voor verwarming van de cabine.

In principe werkt een brandstofcel net als een batterij, behalve dat hij zijn eigen elektriciteit opwekt uit de waterstof aan boord als dat nodig is in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Voertuigen met een elektrische aandrijflijn met brandstofcel hebben een uptime, actieradius en tanktijd die vergelijkbaar zijn met die van voertuigen met een verbrandingsmotor.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen