• Home Slider01

Volvo testruck waterstofDe Zweedse vrachtautofabrikant Volvo heeft de eerst foto’s openbaar gemaakt van een vrachtauto op waterstof. Het voertuig rijdt nu op de testbaan, maar de truckfabrikant verwacht binnen afzienbare tijd een aantal praktijktesten te gaan uitvoeren. In de tweede helft van dit decennium is de vrachtauto beschikbaar voor de commerciële markt. De komende jaren moeten de brandstofcelsystemen nog geoptimaliseerd worden, maar uiteindelijk verwacht Volvo een actieradius van 1000 kilometer en een tanktijd van 15 minuten.

“We zijn deze technologie nu al enkele jaren aan het ontwikkelen en het voelt geweldig om de eerste trucks met succes op de testbaan te zien rijden. De combinatie van batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch stelt transportbedrijven in staat om de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig te elimineren, ongeacht transportopdrachten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks. Het totale gewicht kan zo'n 65 ton of zelfs hoger zijn en de twee brandstofcellen hebben de capaciteit om 300 kW elektriciteit aan boord op te wekken.

De brandstofcellen worden geleverd door Cellcentric – de joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van Europa's grootste serieproductiefaciliteiten voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen. De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en de nieuwe technologie biedt veel voordelen, maar ook een aantal uitdagingen. Daarnaast moet de tankinfrastructuur voor zware voertuigen nog worden ontwikkeld en moet er voldoende groene waterstof beschikbaar zijn.

“We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren flink zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om CO2 te verminderen. We kunnen echter niet wachten tot al het transport volledig CO2-neutraal kan worden uitgevoerd, we zijn eigenlijk al te laat”, aldus Roger Alm.

De Zweedse vrachtwagenfabrikant signaleert ook dat de infrastructuur voor elektriciteit in verschillende landen een probleem gaat worden om zwaar vervoer op batterijen verder uit te rollen. “Elektrische trucks op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze kunnen ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden van accu’s beperkt zijn”, aldus Roger Alm.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen