• Home Slider01

Taunus Zug wasserstoffEind dit jaar is de grootste vloot van waterstoftreinen ter wereld een feit. In de regio Taunus bij Frankfurt am Main gaan 27 waterstoftreinen rijden. De voertuigen gaan rijden op regionale lijnen zonder bovenleiding en vervangen jarenoude dieseltreinen. De innovatieve treinen inclusief een grootschalig waterstoftankstation vragen een investering van 500 miljoen euro.

De H2-treinen worden ingezet op de lijnen Frankfurt-Höchst-Bad Soden, Frankfurt-Königstein, Frankfurt-Brandoberndorf en Bad Homburg-Friedberg. De voertuigen wordt getankt op het industrieterrein Frankfurt-Höchst. In het noordelijke deel van het industrieterrein zijn de afgelopen maanden nieuwe sporen aangelegd en zijn de eerste van vier pompen voor het vullen van de H2-treinen geplaatst. Het tankstation inclusief omliggende spoorinfrastructuur vragen een investering van 3,3 miljoen euro en wordt gefinancierd door de deelstaat Hessen.

De waterstof is afkomstig van bedrijven op het industrieterrein Höchst, waar dagelijks 7000 kilo waterstof als bijproduct wordt geproduceerd. Bij het tankstation wordt ook nog een vijf megawatt elektrolyser gebouwd, voor het geval de aanvoer vanuit de bedrijven staakt.

De waterstoftreinen van fabrikant Alstom hebben een brandstofcel aan boord in plaats van een dieselmotor en hebben met een actieradius tot 1000 kilometer, een vergelijkbare actieradius als dieseltreinen. Daardoor hoeven de treinen slechts een keer per dag te tanken, dit kost 15 minuten tijd.

De topsnelheid van een waterstoftrein is 140 kilometer per uur, elke eenheid is 45 meter lang, heeft 160 zitplaatsen en biedt plaats aan in totaal 300 passagiers. Op de vier woon-werkroutes in de regio Taunus worden meestal twee gekoppelde eenheden gebruikt.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen