• Home Slider01

Delft Aero planeHet studententeam AeroDelft heeft met succes de eerste vlucht met haar prototype BEV-vliegtuig gemaakt. Het vliegtuig werd gisteren gepresenteerd  tijdens het AeroDelft zomer-event op Breda International Airport. De ambitie van het team om de luchtvaart te verduurzamen met waterstof, komt daarmee letterlijk en figuurlijk in beweging.

De eerste stap in de ontwikkeling is een het prototype vliegtuig ombouwen van fossiel naar batterij-elektrisch. Deze stap is inmiddels gerealiseerd. De volgende stap is om de batterijen te vervangen door een brandstofcel die gevoed wordt met waterstof dat onder hoge druk kan worden meegenomen. “Dat is nog steeds een tussenstap”, meldt teamlid Gerben Drijfhout aan Waterstof Magazine. “Gezien de energiebehoefte van vliegtuigen zien wij vloeibare waterstof als uiteindelijk doel. Maar deze ontwikkeling gaat nog wel enkele jaren duren.”

Het studententeam AeroDelft, gevestigd in Delft, wil met het ‘Project Phoenix’ aantonen dat vloeibare waterstof een duurzaam alternatief voor conventionele brandstoffen in de luchtvaart. Daarvoor worden twee vliegtuigen ontwikkeld: het prototype-vliegtuig op schaal en een bemand vliegtuig op ware grootte.

Het prototype, een 1:3 schaalmodel van een gemotoriseerd zweefvliegtuig, heeft een spanwijdte van 6 meter en weegt 40 kilogram. De data van de eerste vlucht op batterijen toont aan dat het zelf-ontwikkelde vliegtuig klaar is om op vloeibare waterstof te vliegen. Dit is een belangrijk test-platform voor de waterstoftechnologie die het team ontwikkelt.

Het full-scale vliegtuig moet voortbouwen op deze technologie en ‘s werelds eerste bemande vliegtuig op vloeibare waterstof worden. Het vliegtuig, oorspronkelijk een vierzitter en omgebouwd tot tweezitter, weegt maximaal 920 kilogram. De komende jaren gaat het vliegtuig eerst vliegen op gasvormige waterstof en uiteindelijk op vloeibare H2.

Nu het eerste geëlektrificeerde model een succesvolle vlucht heeft gemaakt op batterijen, wordt het volgende traject het daadwerkelijk vliegen op gasvormige waterstof. De aandrijflijn hiervoor is inmiddels ontwikkelt, teamlid Drijfhout verwacht begin 2023 daadwerkelijk het prototype waterstofvliegtuig in de lucht te hebben. Een jaar later volgt het full-scale model op waterstof in gasvorm. Volgens de huidige planning moet het eerste vliegtuig op vloeibare waterstof in 2025 de eerste proefvlucht gaan maken.

AeroDelft is een studententeam gevestigd in Delft. Het team bestaat uit meer dan 50 studenten met verschillende achtergronden en nationaliteiten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen