• Home Slider01

Monaco Delft1De stemming is goed bij het Hydromotion Team in Monaco. Deze week doen de studenten van de Technische Universiteit Delft met een vliegende boot op waterstof mee aan de Monaco Energy Boat Challenge. Begin deze week werd de boot opgebouwd en gekeurd. Op vrijdag en zaterdag vinden de Speed Challenge en de Endurance Challenge plaatst voor de kust van het Vorstendom.

De nadruk van de wedstrijd ligt op emissievrij varen. Nagenoeg alle teams van over de hele wereld kiezen daarbij voor batterij-elektrisch. Slechts twee teams kiezen voor waterstof, waaronder het team uit Delft. De eerste dagen liepen de studenten tegen wat technische problemen aan. Door de hoge golven voor de kust kreeg de boot het flink te verduren en viel de motor kortstondig uit. Gelukkig kon dit na korte tijd worden verholpen.

Gisteren was de grote parade waarbij de teams de innovatieve vaartuigen aan het publiek konden showen. Aansluitend was er de Manoeuvrability Challenge, waarbij de wendbaarheid van de boot is beoordeeld. Het Nederlandse team werd derde in het klassement.

Op vrijdag staat de Speed Challenge op het programma, een tocht van Monaco naar Ventimiglia in Italië en weer terug. Het team hoopt hierbij een snelheid van 20 knopen (40km/h) te halen en binnen een uur terug te zijn op het vertrekpunt.

Zaterdag staat de derde en laatste challenge op het programma. In de Endurance Challenge krijgen alle teams 4 uur tijd om een zo groot mogelijke afstand af te leggen. Er worden rondjes gevaren van 5,5 kilometer. Hierbij moet de Nederlandse boot accelereren, omdat met een hoge snelheid het vaartuig door drie draagvleugels boven het zeeoppervlak zal worden uitgetild en de vaarweerstand flink afneemt. Het team dat de meeste rondjes aflegt binnen de gestelde tijd is winnaar.
In Monaco is het vrijdag en zaterdag rond de 28 graden met een matige wind.

Update vanuit Monaco (vrijdag 8-7-2022 22.43 uur)

Vandaag was onze tweede challenge, de speed challenge. Het team heeft tijden de sea trails hard gewerkt om de snelheid van de boot op open zee zo hoog mogelijk te krijgen. De race begon voorspoedig met massa start. Samen met de acht boten uit onze klasse begonnen we onze reis naar Ventimiglia. Direct na de start waren we met onze boot op de 5e plek beland. Zodra de fuel cell op gang gekomen was konden we steeds harder varen, we voeren nog harder dan bij de sea trails! Met de hoge snelheid van 16 knopen (wel 30 km/h!), hebben wij onze tegenstander Villa d’este zelfs kunnen inhalen. Voorspoedig bereikte wij Ventimiglia, nu op een mooie 4e plek. Na 35 minuten varen werd de mediterraanse warmte helaas te veel voor de boot. De koeling systemen hadden nog niet de optimale instellingen om tegen deze hitte op te boksen. Na 2/3 van de race gevaren te hebben, moesten daarom wij helaas de beslissing maken om onze race te staken. Eenmaal terug in de haven is het team meteen van start gegaan met de reparatie van de boot. Na uitgebreid onderzoek naar zowel mechanische en elektronische onderdelen en een grondige data analyse bleek het probleem in de motor controler te zitten. Na ontdekt te hebben waar het probleem zat heeft het team direct actie ondernomen en de instelling aangepast. Met deze aanpassingen verwachten wij morgen (zaterdag) de volle vier uur van de endurance challenge uit te kunnen varen!

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen