• Home Slider01

Zaragoza trein op waterstofDe Spaanse treinfabrikant CAF begint deze zomer met het testen van de eerste trein op waterstof. Het bedrijf ziet een grote toekomst voor deze emissievrije treinen op niet geëlektrificeerde baanvakken. Vooral regionale treinen rijden nog op spoorlijnen zonder bovenleiding. De vervangingsmarkt in Europa is de komende decennia enorm.

CAF werkt aan de nieuwe H2-trein samen met DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP en Faiveley Stemmann Technik onder de projectnaam FCH2Rail. De demonstratietrein is uitgerust met een nieuw hybride stroomopwekkingssysteem dat zowel brandstofcellen als batterijen gebruikt. Dit systeem is geïntegreerd in het bestaande tractiesysteem van het voertuig, waardoor de trein in elektrische modus kan rijden op geëlektrificeerde lijnen en in hybride modus op lijnen zonder bovenleiding.

Eerst wordt het waterstofsysteem getest, waarna de eerste waterstoftankbeurt kan plaatsvinden en waterstof aan de brandstofcellen kan worden toegevoegd. Als dit eenmaal is voltooid, kan alle energie die de trein nodig heeft, worden verkregen via het nieuwe hybride systeem. De waterstof die tijdens de tests wordt gebruikt, is afkomstig uit hernieuwbare bronnen en wordt geleverd door de het energiebedrijf Iberdrola. In februari meldde Waterstof Magazine dat Iberdrola en CAF hiervoor een overeenkomst hebben getekend.  Zodra de onderzoeken in de werkplaats zijn afgerond bij CAF in Zaragoza, zal de trein beginnen met de dynamische tests op een het Spaanse spoor. Deze proefritten staan ​​voor deze zomer gepland.

Het project heeft een budget van € 14 miljoen, waarvan € 10 miljoen wordt gefinancierd door het Clean Hydrogen Partnership, voorheen FCH2 JU, een agentschap van de Europese Commissie dat zich inzet voor de bevordering van de ontwikkeling van waterstof en brandstofcellen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen