• Home Slider01

Toyota vvrachtautoToyota maakt bekend in 2023 te beginnen met de uitrol van lichte vrachtauto’s op waterstof. De eerste voertuigen gaan rijden in Japan. Binnen dit project werkt Toyota samen met de Japanse bedrijven Isuzu, Hino Motors en Commercial Japan Partnership Technologies Corporation. Dit zijn deels dochterbedrijven van Toyota.

Voor welke opdrachtgever de waterstof-vrachtauto’s ingezet gaan worden is niet bekendgemaakt. Wel heeft Toyota laten weten dat de inzet van batterij-elektrisch niet mogelijk is en dat de testwagens snel moeten kunnen tanken. Lichte vrachtwagens worden in Japan vaak ingezet voor de logistiek van supermarkten en gemakswinkels.  De voertuigen zijn uitgerust met koel- en vriesfuncties en de goederen worden meerdere keren per dag afgeleverd. De energievraag van deze kleine vrachtauto’s is daarbij hoog. De test gaat in januari 2023 van start in de stadsregio's Fukushima en Tokio.

Toyota is dertig jaar geleden al begonnen met de ontwikkeling van brandstofcelvoertuigen, waarbij waterstof in een brandstofcel wordt omgezet in stroom. In 2014 lanceerde Toyota de Mirai, een sedan met waterstofbrandstofcellen die inmiddels over de hele wereld te koop is. 

Naast de Mirai heeft Toyota een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van grotere voertuigen met een brandstofcel, zoals bussen in Japan en Europa en vrachtauto’s in de Verenigde Staten. Sinds kort kijkt de Japanse autofabrikant ook naar het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen