• Home Slider01

Bremen TreinIn Nedersaksen in het noorden van Duitsland zijn de eerste treinen op waterstof gearriveerd. De regio wordt het eerste gebied ter wereld waar een serie waterstoftreinen in de normale dienstregeling wordt ingezet. Eerder reden in dit gebied al treinen op proef op H2. De test gaf het regionale vervoerbedrijf LNVG zoveel vertrouwen dat er 14 waterstoftreinen zijn besteld. De voertuigen zijn gebouwd door treinfabrikant Alstom en zijn van type Coradia iLint.

Hoewel de uitrol van de treinen iets vertraging heeft opgelopen zijn de eerste emissievrije voertuigen deze week gearriveerd. De waterstoftreinen gaan rijden tussen Cuxhaven aan de Noordzee, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude bij Hamburg en vervangen 14 dieseltreinen. De hele spoorverbinding is daarmee emissievrij. Passagiers kunnen na de zomervakantie instappen, in de zomer staan alleen ritten gepland waarmee personeel wordt opgeleid.

De waterstoftreinen zijn besteld door het Nedersaksische regionale vervoersbedrijf (LNVG) en kosten gezamenlijk 85 miljoen euro. Daarnaast is er extra geïnvesteerd in de stations en perrons. Voor een bedrag van 7,5 miljoen euro zijn onder andere een aantal perrons verlengd. De nieuwe waterstoftreinen zijn 13 meter langer dan de treinen op H2 waarmee de afgelopen jaren is getest.

De treinen worden als zeer innovatief beschouwd en de levertijd was uiteindelijk vijf jaar. Het vervoersbedrijf heeft een 30-jarig contract afgesloten voor onderhoud van de treinen en de levering van waterstof. De waterstoftreinen halen een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur en hebben een actieradius van 1000 kilometer.  

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen