• Home Slider01

Auckland Post NZ waterstofIn Nieuw-Zeeland is het nationale postbedrijf NZ Post begonnen met het bezorgen van post en pakjes op waterstof. Het is de eerste door waterstof aangedreven vrachtwagen van het land, voor de kiwi’s belangrijke stap bij het verminderen van de koolstofemissies van zwaar transport. De vrachtauto is een Hyundai XCIENT Fuel Cell. Het heeft vier jaar geduurd om de eerste waterstoftruck in Nieuw-Zeeland te krijgen. Op het technisch vlak moest het stuur verplaatst worden naar de andere kant.

Minister Megan Woods van Energie is zeer enthousiast over de nieuwste truck. "Het is echt. De vrachtwagen gaat op onze wegen rijden. Het is geen plan, strategie of concept. Dit is klimaatactie.” De overheid heeft ruim 300.000 euro subsidie gegeven om de eerste vijf waterstoftrucks naar het land te krijgen.

Nieuw-Zeeland is de derde markt ter wereld, na Korea en Zwitserland, die de waterstofvrachtauto XCIENT laat rijden. De Zwitsers waren de eerste in 2020 en daar hebben nu 25 bedrijven 47 voertuigen op de weg.

“Als de NZ Post-proef succesvol is, kunnen vrachtwagens op waterstof een relatief snelle manier zijn om de uitstoot van de zware transportvloot te verlagen. We geloven heilig in groene waterstof als brandstof”, zegt Dawn Baggaley, duurzaamheidsmanager van NZ Post. “vooral het snelle tanken geeft grote voordelen.”

In Nieuw-Zeeland worden volop voorbereidingen getroffen voor een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Het eerste station zal begin 2023 operationeel zijn, in 2030 moeten er 100 verspreid over het Noorder- en Zuider-eiland staan. In eerste instantie is de proef beperkt tot in en rond Auckland, omdat de nieuwe tankinfrastructuur, die door Hiringa Energy wordt gebouwd, achterloopt op schema. De vrachtwagen van NZ Post zal in Auckland worden bijgetankt met groene waterstof geproduceerd door BOC in de Glenbrook-fabriek.

Hyundai NZ meldt dat er grote belangstelling is van andere transportbedrijven voor het testen van waterstof als een emissievrij alternatief voor dieselvrachtwagens. De prestaties van het voertuig in Zwitserland geeft de transporteurs vertrouwen. Daar hebben de waterstoftrucks van Hyundai inmiddels meer dan 4 miljoen kilometer probleemloos afgelegd. De pers in Nieuw-Zeeland meldt dat Duitsland en Nederland de volgende markten zijn waar Hyundai waterstoftrucks gaan rijden.

Op de foto van links naar rechts NZ Post CEO David Walsh, minister van Energie Megan Woods en Hyundai NZ CEO Andy Sinclair. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen