• Home Slider01

Waterstofbus europa In steeds meer landen van Europa worden bussen op waterstof getest of gaan bussen op waterstof definitief rijden. Binnen enkele jaren mogen er geen bussen die nog emissies uitstoten worden gekocht en in 2030 mag er zelfs niet meer mee worden gereden. Vandaar dat bij het vervangen van de huidige busvloot batterij-elektrisch en waterstof de twee belangrijkste opties zijn. Waterstof Magazine zet de nieuwe initiatieven van de eerste helft van dit jaar op een rij.

Augustus 2022 | De Slowaakse openbaarvervoermaatschappij Dopravný podnik Bratislava (DPB) heeft vier waterstofbussen besteld bij busfabrikant Solaris. De eerste vier Urbino 12 waterstofvoertuigen worden in juli 2023 geleverd.

Juli 2022 | SASA, de openbaarvervoermaatschappij van Bolzano, zal 10 emissievrije waterstofbussen, allemaal 18 meter lang, aan haar vloot toevoegen.

Juli 2022 | Openbaar vervoerbedrijf Innsbruck Innsbrucker Verkehrsbetriebe (IVB) maakte bekend dat er een waterstofbus wordt getest.

Juli 2022 | De openbaarvervoermaatschappij van Bratislava, Dopravný Podnik Bratislava (DPB), zal als eerste een vloot waterstofbussen in Slowakije exploiteren. 

Juli 2022 | Tegen het einde van 2023 zullen 47 extra waterstofbussen op de wegen van Ile-de-France in de regio Parijs rijden. De nieuwe bussen zullen deel gaan uitmaken van de bestaande vloot van zeven waterstofbussen.

JUNI 2022 | De Duitse transporteur Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) heeft 100 waterstof-aangedreven brandstofcelhybride bussen besteld bij Solaris en Wrightbus. 

Mei 2022 | Volgens de president van Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, worden aan het begin van de zomer zeven nieuwe waterstofvoertuigen worden toegevoegd aan de X1-busvloot. 

Mei 2022 | Transportbedrijf  moBiel uit het Duitse Bielefeld is begonnen met het testen van vier waterstof-brandstofcelbussen van CaetanoBus in de praktijk. De test is bedoeld om onder meer aan te tonen hoe ver de bussen kunnen rijden met een waterstoftanklading van 37,5 kg.

April 2022 | In 2023 worden tien waterstofbussen geleverd aan twee particuliere busbedrijven in Glonn en Hofolding in Opper-Beieren (Duitsland).

April 2022 | De Duitse openbaarvervoermaatschappij Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) gaar in 2025 met 108 waterstofbussen rijden. De regio heeft nu al de grootste busvloot op waterstof van Europa.

April 2022 | Het openbaar vervoerbedrijf Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) heeft voor het eerst een waterstof-brandstofcelbus in gebruik genomen op een openbaar vervoersnetwerk in Spanje.

Maart 2022 | De regio West Midlands in het VK gaat 124 nieuwe waterstofvoertuigen kopen na het verkrijgen van 35 miljoen euro subsidie van het Department for Transport.

Maart 2022 | In april zal het stadsvervoersbedrijf van Athene, Griekeland, met een test van drie weken beginnen met een waterstofbus.

Maart 2022 | In de Nederlandse plaats Heinenoord is een nieuw waterstoftankstation (HRS) geopend voor 20 bussen op waterstofbrandstofcellen.

Maart 2022 | Vijf Solaris-waterstofbussen vormen nu een aanvulling op de waterstofaangedreven vloot van 11 H2-bussen van RVK in Hürth, Duitsland. 

Maart 2022 | 106 batterij-elektrische en waterstofbussen worden geleverd aan Oostenrijk. De Oostenrijkse vervoerder ÖBB Postbus gaat ze tussen 2022 en 2025 inzetten in heel Oostenrijk.

Maart 2022 | Madrid zal voor het eerst een Solaris Urbino 12-waterstofbus testen voor intercityritten.

Maart 2022 | De stad Jaworzno in Polen is op 2 maart 2022 begonnen met het testen van de Solaris Urbino 12 waterstofbus. De proeven zullen vier weken duren. 

Maart 2022 | Solaris heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van vijf waterstofaangedreven Urbino 12 waterstofbussen aan Palma de Mallorca, de hoofdstad van het eiland Mallorca.

Februari 2022 | De gemeente Bologna gaat akkoord met de aankoop van 127 waterstofbussen. De eerste 34 voertuigen arriveren in december 2024 en de anderen in juni 2026. 

Februari 2022 | De gemeente Venetië zal meer dan 87 miljoen euro uittrekken om 106 waterstofaangedreven en 33 elektrische voertuigen voor lokaal openbaar vervoer aan te schaffen en de relevante infrastructuur te bouwen.

Bron: https://fuelcellbuses.eu/

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen