• Home Slider01

Tiel Hyundai Beat HirschiHyundai ligt goed op schema met het leveren van vrachtauto’s op waterstof. Door de vele bestellingen in Zwitserland is er continue een stroom vrachtauto’s onderweg van Zuid-Korea naar Europa. Andere landen binnen Europa kunnen daarvan meeprofiteren. “Als het moet kunnen we binnen een week meerdere geheel emissievrije vrachtwagens afleveren in Nederland”, zegt Beat Hirschi, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility in Europa. “Gecombineerd met waterstoftankstations met hoge capaciteit in plaatsen als Doetinchem, Groningen, Amsterdam, Emmen en Heinenoord, kunnen de trucks in veel regio’s direct de weg op. De waterstofvrachtauto’s zijn er, de tankstations zijn er, nu de transporteurs nog.”  Hirschi was afgelopen donderdag te gast bij het event ‘Op weg naar Nul’ in Tiel, georganiseerd door energiebedrijf H. van Dijkhuizen, de Dekker groep en de Rabobank.

De Hyundai vrachtauto’s op waterstof rijden inmiddels twee jaar probleemloos in Zwitserland. De komende maanden worden er tientallen afgeleverd in Duitsland waar een leasebedrijf ze gaat onderbrengen bij transporteurs. Volgend jaar verwacht Hyundai 150 trucks op waterstof te gaan verkopen in Duitsland, een jaar later 500 in heel Europa. Waterstof Magazine sprak exclusief met Hirschi over de ontwikkelingen.

“De productie in Zuid-Korea wordt flink opgeschaald, de huidige generatie H2-trucks rolt seriematig uit de fabriek”, aldus de Hyundai topman. “Vanaf 2023 gaat het snel, dan kunnen we probleemloos 2000 trucks per jaar afleveren. Kopers moeten wel rekening houden met een aanschafprijs die zes keer hoger ligt dan een vergelijkbare dieseltruck, maar daarbij zit dan wel weer de vervanging van onder andere de brandstofcel naar vier jaar inbegrepen. Gedurende de hele levenscyclus van het voertuig van acht jaar is de eigenaar nu ongeveer 30% duurder uit. Dat zal door opschaling in het productieproces de komende jaren nog flink dalen.”

Bij de redactie van Waterstof Magazine zijn de afgelopen weken reacties binnengekomen dat Hyundai weigert mee te werken aan testprojecten met de truck. Hirschi wil die berichten nuanceren. “In Zwitserland hebben onze H2-trucks inmiddels zonder problemen 4,5 miljoen kilometers afgelegd. Met de data uit alle trucks hebben we de nieuwe serie nog verder verbeterd. Met het woord ‘testen’ geven we een signaal af dat de trucks nog niet betrouwbaar zijn. Dat willen we vermijden. Misschien moeten de transporteurs en chauffeurs nog wennen aan rijden op waterstof, maar aan het voertuig zal het niet liggen, die zijn zeer betrouwbaar met een actieradius van minimaal 400 kilometer.” Hirschi kent de eisen van de transportwereld als geen ander, hij is jarenlang directeur logistiek bij supermarktketen COOP in Zwitserland geweest.

De Xcient vrachtauto op waterstof kan weliswaar binnen 7 dagen geleverd worden, maar daar komt nog wel twee maanden bij. “De H2-trucks die klaar staan in de haven van Antwerpen moeten nog wel opgebouwd worden”, zegt Hirschi. “Als de voertuigen van de boot afrollen zitten verschillende H2-tanks nog boven de achterwielen op het chassis. We hebben overeenkomsten met enkele carrosseriebedrijven die gespecialiseerd zijn in waterstofsystemen en de tanks mogen verplaatsen naar achter de cabine. Samen met de verdere opbouw gaat dat zo’n twee maanden duren. Wie nu een waterstoftruck besteld, kan in januari probleemloos op waterstof rijden.”

Foto: Hyundai CEO Beat Hirschi (links) met hoofdredacteur Paul Bombeld bij het waterstofevent ‘Op weg naar Nul’ in Tiel.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen