• Home Slider01

Berlijn railfreesEen wereldprimeur op InnoTrans in Berlijn. Daar wordt deze week een railfrees op waterstof gepresenteerd. Een railfrees wordt door onderhoudsbedrijven gebruikt om spoorstaven te slijpen. Terwijl waterstof sinds kort in opmars is bij het personenvervoer over de rails, wordt alweer de volgende stap gezet richting emissievrij onderhoud.

Het initiatief om een emissievrije freesmachine is in 2020 genomen door Linsinger Maschinenbau Gesellschaft mbH uit Oostenrijk, wereldmarktleider op het gebied van railfreesmachines. Voor de waterstofaandrijving via een brandstofcel is samenwerking gezocht met het Duitse bedrijf Proton Motor. In de zomer van 2021 leverde Proton Motor het op maat gemaakte HyRail ® waterstofbrandstofcelsysteem met 214 kW geïnstalleerd brandstofcelvermogen voor de eerste speciale spoorwegbouwmachine van dit type.

Het HyRail ® multistack brandstofcelsysteem van Proton Motor bestaat uit twee volledig redundante systemen van elk 107 kW. De waterstoffrees heeft een puur elektrische aandrijving, zonder hydrauliek. Voor wat betreft de railfreesmachines, die altijd met dieselmotoren hebben gewerkt, is dit een belangrijke ontwikkeling richting de steeds strengere regelgeving met betrekking tot de omgevingsfactoren uitlaatgassen en geluidsoverlast.

De belangrijkste verbetering van de arbeidsomstandigheden vind plaats metro- en spoortunnels. Bovendien is het gezondheidsrisico voor het bedienend personeel op de baan moet ook profiteren van het emissievrije freesconcept, dat stofvervuiling elimineert.

De railfreesmachine is nog tot vandaag te zien op InnoTrans in Berlijn. Dit is een internationale vakbeurs voor transporttechnologie waaronder spoortechnologie, spoorweginfrastructuur en openbaar vervoer.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen