• Home Slider01

Rossum Gelderland waterstofSteenfabriek Rodruza in de Gelderse plaats Rossum gaat een test uitvoeren met het bakken van stenen op waterstof. Uniek is dat de waterstof niet in de gebruikelijke gasvorm onder hoge druk wordt aangevoerd, maar gebonden aan een mengsel van olie. Bij de bron wordt waterstof gemaakt in gasvorm en vervolgens in olie getransporteerd. Voor dat de waterstof wordt gebruikt als gas voor de waterstofbranders, wordt de olie weer verwijderd.

In opdracht van provincie Gelderland heeft het Arnhemse bedrijf HyMove, samen met Essent, steenfabriek Rodruza in Rossum en de branchevereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek (KNB), naar een alternatieve manier gezocht om waterstof gemakkelijker te kunnen verplaatsen. Dit alternatief is mogelijk met LOHC. De partijen hebben deze week een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Een gemiddelde steenfabriek verbruikt circa 6 miljoen m3 aardgas per jaar. Dit komt neer op ongeveer 32.000 kilo waterstof per week, een enorme uitdaging voor leveringszekerheid, transport en opslag. Rodruza en Essent willen met het geplande proefproject de haalbaarheid en betrouwbaarheid van deze leverketen bewijzen.
Voor de productie van groene waterstof laat Essent een elektrolyser bouwen op een  locatie nabij Ochten aan de Waal. Op termijn zullen ook andere, verder weg gelegen productielocaties voor waterstof, bijvoorbeeld Marokko en Zuid-Spanje, in de leveringsketen kunnen worden opgenomen.

Gelders gedeputeerde Jan van der Meer: “De industrie is een cruciale factor in het omschakelen naar duurzame energie. Dat is lastig maar moet gebeuren en zo snel mogelijk. Daarom steunen wij dit initiatief van harte. Onze rol is mensen bij elkaar brengen die verandering tot stand brengen.”

Bij het gebruik van LOHC als waterstofdrager, wordt waterstof gebonden aan een organische olie, getransporteerd en op de plaats van bestemming weer aan de olie onttrokken. Nadat de waterstof uit de LOHC is gehaald, gaat de olie terug naar de waterstofleverancier om daar weer opnieuw de keten te starten.
Het opslaan van waterstof in LOHC heeft structureel betere mogelijkheden voor transport en opslag dan in gasvorm. Ook de veiligheid, kosten, gebruiksgemak en Technology Readiness Level (TRL-niveau) van de toe te passen technieken zijn van belang bij deze ontwikkelingen en markt toepassingen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen