• Home Slider01

Rotterdam Rh2ine waterstofHet emissievrije vervoer van goederen over binnenwater krijgt steeds meer vorm. Dat meldt het netwerk Hydrogen Integration Network of Excellence, kortweg RH2INE. Bij de laatste bijeenkomst in Duisburg waren bijna 100 deelnemers uit Nederland, België en Duitsland. Het aantal private partijen dat de RH2INE-intentieverklaring heeft ondertekend is gestegen van 24 naar 30.

RH2INE werkt aan een systeem om binnenvaartschepen via gestandaardiseerde containers van waterstof te voorzien. De schepen tanken dan niet meer, maar de lege tanks met waterstof worden ingewisseld voor volle. Daarbij is het van groot belang dat internationaal de systemen op elkaar worden afgestemd. Veel binnenvaart schepen varen over waterwegen in verschillende landen in Europa.

De provincie Zuid-Holland, waarin ook Rotterdam met de grootse haven van Europa ligt, is een van de partijen die veel waarde hecht aan het verduurzamen van scheepsbewegingen. Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De afgelopen 3 jaar hebben we ons als provincie, samen met het ministerie van Noordrijn-Westfalen (Duitsland), ingezet om het thema waterstof op de politieke agenda van regio’s, nationale regeringen en Europa te zetten. De interesse in RH2INE laat zien dat we op de goede weg zijn. Steeds meer private partijen ondertekenen de RH2INE-intentieverklaring. We zien dat er nieuwe projecten en consortia worden gevormd en er nieuwe onderzoeken starten om de ontwikkeling van waterstof te versnellen.”

Tijdens de RH2INE-conferentie 2022 is door verschillende partijen de  toezegging gedaan om concrete stappen te zetten naar de introductie van zero-emissie transport met behulp van waterstof in de binnenvaart. De belangrijkste stap is daarbij het creëren van een technisch gestandaardiseerd en economisch levensvatbaar waterstofecosysteem voor de binnenvaart. Een systeem dat gebaseerd is op het gebruik van verwisselbare, gestandaardiseerde waterstofcontainers met gasvormige waterstof.

Daarvoor is het van belang dat de scheepvaartondernemers in systemen investeren om de containers te kunnen laden en opslaan, de havens een strategisch netwerk van vulfaciliteiten, logistiek en wissellocaties voor de containers realiseren en de energieleveranciers een systeem van verwisselbare, gestandaardiseerde waterstofcontainers met gasvormige waterstof ontwikkelen.

RH2INE is een initiatief van Nederland en Duitsland langs de rivier de Rijn, maar inmiddels heeft ook de Belgische organisatie De Vlaamse Waterweg zich aangesloten.

Twee binnenvaartschepen die varen op waterstof zijn inmiddels in ontwikkeling en gaan volgend jaar varen. Een van de twee, de Antonie (foto), gaat emissievrij zout vervoeren van Delfzijl naar Rotterdam.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen