• Home Slider01

Bremen Waterstoftrein Het Europese treinverkeer zal de komende tien jaar massaal overschakelen van diesel naar waterstof. Dat meldt Adviesbureau Roland Berger in World Rail Market Study 2022-2027, een jaarlijks onderzoek naar de trends en ontwikkelingen in de treinsector. De waterstoftreinen gaan alleen rijden op niet-geëlektrificeerde lijnen. In Nederland gaat dat om slechts 25% van de lijnen, in Duitsland om 40% en in andere Europese landen ligt dat percentage aanzienlijk hoger.

Inmiddels rijdt de eerste treinvloot ter wereld op waterstof in Duitsland. In het noorden, boven de lijn Bremen-Hamburg, is de afgelopen jaren succesvol een test uitgevoerd met treinen op waterstof. Na de testperiode heeft de regionale vervoerder 14 waterstoftreinen definitief in gebruik genomen. Dit is de grootste vloot van treinen op H2 ter wereld. In de Duitse regio’s Hessen en Brandenburg gaan de komende jaren ook waterstoftreinen rijden, net als in diverse Franse regio’s en in het Verenigd Koninkrijk. De eerste treinen op waterstof in Nederland gaan rijden op het niet geëlektrificeerde baanvak tussen Groningen en Leeuwarden.  

Volgens de World Rail Market Study van Roland Berger bieden waterstoftreinen de grootste kansen om trajecten zonder elektrificatie te verduurzamen.

Het onderzoek van Roland Berger ziet ook nog wel enkele belemmering voor de snelle uitrol van waterstof. Het overstappen van diesel naar waterstof is momenteel nog ongelofelijk duur. Voor welvarende landen zijn de bedragen al met moeite op te brengen. Dat de hele treinwereld spoedig zal overstappen op waterstof is ondenkbaar. Diesel zal in veel landen de komende decennia nog veelvuldig gebruikt gaan worden. Daarnaast is het ook niet duurzaam om goede treinen af te danken.

Dat weerhoudt verschillende fabrikanten van treinen er niet van massaal in te zetten op het ontwerpen en bouwen van treinen op waterstof. Fabrikant Alstom, die ook de Duitse treinen heeft geleverd, denkt de komende jaren 3000 H2-treinen te gaan verkopen. Door de opschaling bij de productie, zal de prijs vanzelf dalen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen