• Home Slider01

Leipzich Waterstof VerbrandingsmotorDe waterstofverbrandingsmotor wordt steeds vaker genoemd als opvolger van dieselmotoren binnen zwaar transport. Cummins werkt in Amerika aan deze motoren, Keyou in Europa en Wetenschappers van de Universiteit van New South Wales (UNSW) in Australië melden enthousiast te zijn over dit makkelijk te implementeren alternatief voor dieselmotoren. De overstap naar een brandstofcel wordt op korte termijn als erg ingewikkeld ervaren.

In Duitsland heeft het project HyCET onlangs vele miljoenen subsidie gekregen om de komende vier jaar verbrandingsmotoren te gaan ontwikkelen die draaien op waterstof. De focus wordt gelegd op motoren geschikt voor zwaar transport. Binnen het project werken BMW, Deutz, DHL Freight, Keyou, Volvo Group en TotalEnergies Marketing Deutschland samen. De laatste partner zal twee waterstoftankstations voor zwaar transport gaan ontwikkelen in Leipzig en Neurenberg.

BMW maakt geen vrachtwagens, dus projectpartner Volvo Group zal de voertuigen leveren, die uiteindelijk zullen worden gebruikt in de logistiek van BMW. Het project heeft tot doel twee vrachtwagens van 18 ton en twee vrachtwagens van 40 ton te ontwikkelen, die door BMW en Deutz zullen worden getest. Deutz heeft al een 7,8-liter waterstofverbrandingsmotor ontwikkeld, die als eerste fase van het project in de 18-tons vrachtwagens zal worden gebruikt. Een tweede 13-liter motor zal door Keyou worden ontwikkeld voor gebruik in de 40-tons vrachtwagens, die door DHL Freight voor BMW Group zullen worden gebruikt. Keyou is een startup uit München die al enkele jaren, met financiële steun van BMW, aan verbrandingsmotoren op waterstof werkt.

Het rendement bij waterstofverbranding is over het algemeen lager dan bij benzine of diesel, maar in toepassingen zoals vrachtwagens waar de belasting continu kan zijn, is het rendement aanzienlijk beter beheersbaar. De onderzoekers hebben nog wel een uitdaging te gaan, het proces kan bij hoge temperaturen leiden tot NOx-uitstoot, waardoor de echte 'zero-emissie'- niet gehaald wordt. De ontwikkelaars werken aan een systeem om NOx af te vangen.

DAF ontwikkelde eerder een vrachtwagen met waterstofverbrandingsmotor, de XF H2 Innovation Truck, die dit jaar de European Truck Innovation Award won.

De initiatieven in Amerika en Australië werken met een mengstel van 90% waterstof en 10% diesel in bestaande verbrandingsmotoren met een kleine aanpassing.

Afbeelding: niet alleen zwaar wegvervoer ziet waterstof als een emissievrije oplossing. Punch Torino en Punch Hydrocells Technologies hebben eind vorig jaar een op 100% op waterstof draaiende verbrandingsmotor voor maritieme toepassingen gepresenteerd op de Genua Boat Show in Italië. De waterstofmotor is gebaseerd op de 6.6 liter Duramax V8 van General Motors. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen