• Home Slider01

Korea railroad vloeibaarHet Korea Railroad Research Institute meldt met succes een test van cryogene waterstof in combinatie met een brandstofcel te hebben uitgevoerd. Het doel van het onderzoeksinstituut is om zware locomotieven emissievrij op waterstof te laten rijden. Om een ​​grote hoeveelheid waterstof mee te kunnen nemen in een geringe ruimte, wordt de oplossing gezocht in vloeibare waterstof. Deze bevat twee keer zoveel energie als gasvormige waterstof bij 700 bar.

Volgend jaar wil het bedrijf een eerste praktijktest uitvoeren met een tram die rijdt op vloeibare waterstof. Over twee jaar moet er een module worden ontwikkeld die bestaat uit een goed geïsoleerde tank die 70 kilo vloeibare waterstof kan bevatten en een brandstofcel met een vermogen van 190 kW. Als er uiteindelijk zes van deze modules op een locomotief worden geïnstalleerd, kan deze een volwaardige diesellocomotief vervangen. Wanneer de technologie is voltooid, zal het ook 's werelds eerste locomotief op vloeibare waterstof zijn. Het Korea Railroad Research Institute verwacht dat cryogene waterstof als eerste zal worden toegepast in zeeschepen en vliegtuigen. In Duitsland wordt momenteel een test uitgevoerd met vrachtauto’s die vloeibare waterstof tanken.

Vorig jaar kondigden verschillende spoorwegmaatschappijen aan locomotieven te gaan ontwikkelen die op waterstof rijden. Canada's Canadian Pacific, China Heavy Verhicles, het Amerikaanse Wabtec Pesa uit Polen en het Tsjechische CZ LOKO onderzoeken allemaal locomotieven die waterstof in gasvorm onder hoge druk tanken.

Waterstof wordt vloeibaar vanaf 253 graden onder nul. De opslagdichtheid is dan ongeveer het dubbele van die van gasvormige waterstof onder 700 bar. De transportefficiëntie is ongeveer 7 keer zuiniger.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen