• Home Slider01

Vancouver westportHet Canadese bedrijf Westport Fuel Systems Inc. maakt bekend dat het nieuwe  H₂ HPDI-brandstofsysteem, speciaal bestemd voor toepassingen in zware voertuigen, zeer goede testresultaten laat zien. Het systeem is gebaseerd op een traditionele verbrandingsmotor die op verschillende fronten is aangepast naar waterstof. De emissievrije motor stoot geen CO2 uit en de hoeveelheid NOx is vergelijkbaar met de uitstoot van een Euro VII dieselmotor. De test is uitgevoerd is samenwerking met vrachtautofabrikant Scania.

Het gezamenlijke demonstratieprogramma van Westport en Scania test de capaciteiten van het H₂ HPDI-brandstofsysteem zoals toegepast op het Scania 13-liter CBE1-platform, Scania's volgende generatie. Het bedrijf noemt het ‘de beste motor in zijn klasse’ en is ontworpen om te voldoen aan de strenge emissie-eisen in Europa. Scania's motor voldoet aan de strengste uitlaatemissie-eisen met een laag brandstofverbruik en een hoog koppel. Bij gebruik van Westports HPDI-technologie op waterstof laten de eerste testresultaten prestaties zien met een thermisch rendement van op zijn best 51,5 procent en 48,7 procent bij belasting op de weg.

De expertise van Westport ligt in het werken met gasvormige brandstoffen. “Het gebruik van waterstof in een interne verbrandingsmotor met ons HPDI-brandstofsysteem is een betaalbare manier om over te schakelen op een ​​koolstofvrije brandstof, zegt David M. Johnson, CEO van Westport Fuel Systems. “Voor vrachtautoproducenten is dit een relatief eenvoudige oplossing, omdat de bestaande productie-infrastructuur gebruikt kan worden. Het H₂ HPDI-concept vereist een kleine aanpassing van de dieselcilinderkop en geen aanpassingen van het externe gasuitwisselingssysteem, het uitlaatgasnabehandelingssysteem of het carterventilatiesysteem. Tegelijk levert de waterstofverbrandingsmotor een hoog koppel bij een laag toerental.”

De bedrijven verwachten de eerste motortests in de komende maand af te ronden, voordat ze verder gaan met de volgende stap. Het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor met het H₂ HPDI-brandstofsysteem is een kostenbesparende weg met bestaande technologie om een ​​koolstofvrije brandstof te gebruiken voor zware transporttoepassingen die robuuste en betrouwbare oplossingen vereisen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen