• Home Slider01

Zweden TECO tankerDe Europese Unie geeft het HyEkoTank-project 5 miljoen subsidie om een tanker om te bouwen naar waterstof. De tanker wordt voorzien van brandstofcellen met een vermogen van 2,4 MW en krijgt waterstof geleverd via wisselcontainers. Nu alle partijen de samenwerkingscontracten hebben getekend kan het unieke project op 1 februari 2023 van start. In 2024 moet de tanker op waterstof gaan varen.

De enorme motor in het vaartuig heeft een vermogen van 5,5 MW, dat betekent dat de brandstofcellen de uitstoot met ongeveer 60% zullen verminderen. Aan de kade is het schip wel geheel emissievrij.

Gezien de enorme waterstofbehoefte is tanken aan de kade geen optie. De projectpartners lossen dit op door wisselcontainers aan boord te takelen. Gezamenlijk kunnen de containers 4000 kilo gecomprimeerde waterstof bevatten. De containers worden geleverd door het Noorse bedrijf Umoe dat containers produceert met glasvezelcilinders die waterstof onder maximaal 350 bar kunnen opslaan. Projectpartner Shell zal het brandstofcelsysteem kopen en de hernieuwbare waterstof leveren om het unieke project van energie te voorzien.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen