• Home Slider01

Bremerhaven waterstofbus Bij Bremerhaven Bus, het openbaarvervoersbedrijf in de regio Bremerhaven, zijn de eerste drie bussen op waterstof gearriveerd. Vanaf volgende maand worden deze in de dienstregeling opgenomen. Lokale politici spreken van een nieuw tijdperk binnen het openbaar vervoer. Naast de eerste drie die in december gaan rijden volgen er nog vier in 2023.

De eerste drie H2-bussen gaan in eerste instantie als havenliners rijden. Later gaan ze de nieuwe verbinding tussen Wulsdorf via Surheide naar Reinkenheide bedienen. In de bussen, gebouwd door de Portugese busfabrikant Caetano, kunnen maximaal 75 passagiers worden vervoerd.  Iedere waterstofbus kost zo'n 700.000 euro. De deelstaat Bremen betaalt voor de nieuwe voertuigen. Die zorgde voor 5,6 miljoen voor de aankoop, onder meer uit het klimaatfonds.

Op de website meldt Bremerhaven Bus dat de testritten die in november 2021 werden uitgevoerd uitliepen op een desillusie. Vertegenwoordigers van de politiek en pers verzamelden zich in en rond de zeer innovatieve bus die er desondanks uitziet als een hele gewone bus. Dezelfde deuren, een bestuurdersstoel, een stuur, een paar hendels en knoppen, zit- en sta-ruimte, leuningen, een luchtrem, en als je gas geeft, rijdt hij weg. Maar iedereen merkte dat er iets ontbrak. Namelijk het bekende borrelende geluid van een dieselmotor.  Geen verbrandingscyclus, geen schakelen en geen grote ventilatormotoren zorgen bij de waterstofbus voor onnodige geluidsoverlast.  Hooguit het geluid van andere weggebruikers met conventionele aandrijvingen.

De bus rijdt met een elektromotor van 180 KW.  Het voertuig heeft een binnenstedelijk verbruik van ca. 9kg/100km

Aan het einde van de werkdag moet de bus getankt worden. Daarvoort heeft de Nederlandse waterstoftankstationfabrikant Resato een moderne tankinstallatie bij de busgarage geplaatst. In de toekomst kan het voertuig in 9 minuten volledig worden gevuld met een tankdruk van 350 bar. In de gezamenlijke tanks kan 37,5 kilo waterstof worden meegenomen en de bus heeft daarmee een actieradius van 400 km. 
Foto: Arnd Hartmann

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen