• Home Slider01

Frankfurt trein tankstationHet Duitse Rhein-Main-Verkehrsverbund  (RMV) kondigt een belangrijke stap aan voor de ontwikkeling van emissievrij personenvervoer op spoorlijnen zonder bovenleiding. Vanaf volgende week gaan 27 treinen in de deelstaat Hessen rijden op waterstof. De schone treinen vervangen voertuigen die nu nog op diesel rijden. Het wordt daarmee de grootste waterstoftreinvloot ter wereld en zal het lokale vervoer in het hele grootstedelijk gebied van Frankfurt bedienen. 

"De klimaatdoelstellingen in de transportsector kunnen alleen worden gehaald als we afstappen van fossiele brandstoffen ", aldus prof. Knut Ringat , CEO van RMV. “De waterstoftreinen van ons bedrijf zijn net zo stil als elektrische voertuigen en stoten tijdens de rit alleen waterdamp uit. Door niet meer te rijden op diesel besparen we jaarlijks zo’n 19.000 ton CO2.” 

Ringat benadrukt dat de waterstof die wordt gebruikt door de treinen van een afvalproduct is van bedrijven op het nabijgelegen industriepark Höchst. Deze waterstof wordt al gebruikt voor waterstoftankstations voor auto’s. Hier staat ook het waterstoftankstation voor de treinen (foto). De treinen hebben een actieradius van 1000 kilometer. Voor RMV is de ingebruikname van de schone trein-vloot een belangrijke stap om het doel, emissievrij openbaar vervoer, te behalen.

De treinen die gaan rijden zijn de Coradia iLint van ALSTOM, dit is de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven met een waterstof-brandstofcel die elektrische energie opwekt voor de aandrijving. Het tijdelijk opgewekte teveel aan elektriciteit en de tijdens het remmen teruggewonnen energie wordt tijdelijk opgeslagen in de tractiebatterij. De uitgebreid en comfortabel uitgeruste treinen zijn stil en emissievrij omdat er alleen waterdamp en warmte wordt afgeven aan de omgeving.

Het waterstofproject in de deelstaat Hessen is gefinancierd door de Duitse overheid in het kader van het Nationale Innovatieprogramma voor Waterstof- en Brandstofceltechnologie (NIP).

De Duitse overheid zet veel subsidie in om waterstofinitiatieven te stimuleren. Recent zijn twee nieuwe fondsen aangekondigd, een met een vermogen van 250-miljoen euro en een met 300-miljoen.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen