• Home Slider01

Stendal Alstom rangeerlokAlstom Lokomotiven Service GmbH heeft in de Duitse stad Stendal een locomotief die rijdt op waterstof gepresenteerd. Dit is de eerste stap van de treinbouwer om bestaande rangeerlocomotieven om te bouwen van diesel naar waterstof. Het voertuig rijdt niet met een brandstofcel, maar met een waterstofverbrandingsmotor.

"De motor van de locomotief wordt aangedreven door directe en CO2-vrije verbranding van waterstof", laat een woordvoerder van Alstom weten. “Tot nu toe werd de gepresenteerde locomotief aangedreven door een hybride motor bestaande uit een batterij en een dieselaandrijving, maar in de toekomst wordt dat een batterij en een waterstofaandrijving.”

Alstom werkt aan het innovatieproject samen met Verkehrsbetriebe Peine-Salzgitter (VPS), WTZ Roßlau gGmbH, TU Braunschweig en andere partners. Het is de bedoeling dat in 2024 een omgebouwde VPS-rangeerlocomotief in gebruik wordt genomen op het terrein van de spoorwegmaatschappij. Het project moet aantonen dat emissievrij rangeren mogelijk is met bestaande locomotieven. Mogelijk kan dit de CO2-uitstoot verminderen, de kosten per bedrijfsuur verlagen en de levensduur van bestaand rollend materieel verlengen. De ombouw moet aanmerkelijk goedkoper zijn in vergelijking met eerdere soortgelijke ombouwprojecten.

In Duitsland zijn ongeveer 1.000 diesel-rangeerlocomotieven in gebruik en in heel Europa ongeveer 4.000. De gemiddelde looptijd is 50 tot 70 jaar. Een diesellocomotief stoot jaarlijks zo'n 150 ton CO2 en 4,26 ton NOx uit. Een rangeerlocomotief met waterstofaandrijving bespaart tot 3.000 ton CO2 over een resterende levensduur van 15 tot 20 jaar. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van maar liefst 650 auto's. Volgens Alstom zouden er 200.000 bomen geplant moeten worden om deze hoeveelheid CO2 te besparen.

Naast dit project om is Alstom ook bezig met de realisatie van een speciale tenderwagon voor elektrische locomotieven. Een brandstofcelsysteem in een 'generatorwagon' moet dan een elektrische locomotief spanning geven op niet-geëlektrificeerde trajecten. Een diesellocomotief is niet meer nodig.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen