• Home Slider01

Windcat hotelboot waterstofHet bedrijf Windcat, dat personeel vervoert tussen de havens en platforms op zee, gaat heeft twee schepen besteld die gaan varen op waterstof. De schepen bieden plaats aan 120 personen en kunnen maximaal 30 dagen bij de bouw van een offshore windpark blijven liggen. De zogenaamde  Commissioning Service Operation Vessels (CSOV's) zijn besteld bij Damen Shipyards en worden gebouwd in Vietnam. Vanaf 2025 zullen de schepen worden opgeleverd.

De totaal nieuwe schepen zijn ontworpen door Damen Shipyards in samenwerking met Windcat en CMB.Tech. De bedrijven spreken over een revolutionair nieuw ontwerp met meer mogelijkheden en flexibiliteit in vergelijking met bestaande boten. De schepen zijn 87 meter lang, 20 meter breed en bieden plaats aan 120 personen. Een CSOV is een schip dat voor een langere periode van maximaal dertig dagen in een offshore windpark verblijft, onderhoudsmaterialen levert en technici huisvest in hotelachtige accommodatie.

De CSOV's zullen worden gebouwd op Ha Long Shipyard, Vietnam, en zullen worden geleverd aan Windcat Offshore, een nieuwe business unit binnen Windcat die zich zal richten op offshore energie inbedrijfstelling en services. In eerste instantie zijn er twee schepen besteld met opties voor meer.

De schepen zullen dezelfde dual-fuel waterstoftechnologie gebruiken als voor de Elevation Series als aan boord van de Hydrocat, 's werelds eerste door waterstof aangedreven Crew Transfer Vessel. 

De ‘Elevation Serie’ zal worden uitgerust met de nieuwste loopplanken, kranen, boegschroeven, hybride batterijtechnologie en offshore oplaadmogelijkheden. Stephen Bolton, Managing Director Windcat Offshore meldt dat het ontwerp toonaangevend zal zijn in de sector bij het verkennen van waterstof als brandstof en tegelijkertijd de beste prestaties en flexibiliteit levert. “Alleen met het gecombineerde team van Windcat, CMB.Tech en Damen was dit mogelijk. Samen hebben we de huidige en toekomstige behoeften van de CSOV-sector aangepakt en zijn we begonnen met het beantwoorden van de grotere uitdaging van de maritieme industrie: hoe kunnen we de uitstoot van broeikasgassen in onze industrie aanzienlijk verminderen.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen