• Home Slider01

Munchen BMW H2Met een vertraging van enkele maanden is in München begonnen met de productie van de eerste BMW’s op waterstof. Het autobedrijf meldde eerder dat de eerste waterstofauto’s eind dit jaar zouden gaan rijden, nu is dat uitgesteld tot het voorjaar van 2023. De productie van BMW iX5 Hydrogen vindt plaats in de proeffabriek van het München Research and Innovation Center (FIZ). De innovatieve emissievrije auto wordt in een kleine serie geproduceerd.

Het allereerste Sports Activity Vehicle (SAV) met waterstof-brandstofceltechnologie heeft tijdens de ontwikkelingsfase al een intensief testprogramma onder veeleisende omstandigheden doorlopen. Zo is het voertuig in een warme zomer getest in het zuiden van Frankrijk en in onder barre winterse omstandigheden bij de poolcirkel in Zweden. Vanaf het voorjaar van 2023 wordt de eerste serie uitgerond in door BMW geselecteerde regio’s.

Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt bij het streven naar klimaatneutraliteit", zegt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “We zijn er zeker van dat waterstof aanzienlijk aan belang zal winnen voor de individuele mobiliteit en daarom beschouwen we een combinatie van batterij- en brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen op de lange termijn als een verstandige aanpak. Brandstofcellen hebben ook geen kritieke grondstoffen zoals kobalt, lithium of nikkel nodig, dus door te investeren in dit type aandrijfsysteem versterken we ook de geopolitieke veerkracht van de BMW Group. Met onze BMW iX5 Hydrogen-testvloot kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen, waardoor we klanten een aantrekkelijk productaanbod kunnen bieden zodra de waterstofeconomie een wijdverspreide realiteit wordt.”

De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München. Dit is de interface tussen ontwikkeling en productie waar elk nieuw model van een van de merken van het bedrijf voor het eerst wordt gemaakt. Er werken zo'n 900 mensen in de carrosseriebouw, assemblage, modelbouw, conceptvoertuigbouw en additive manufacturing. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en hebben tot taak ervoor te zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie. In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en eerste montage van nieuwe modellen nauw samengewerkt om de allernieuwste aandrijf- en energieopslagtechnologie te integreren.

De basismodellen voor de nieuwe waterstofauto komen uit de eigen fabriek van BMW in Spartanburg in de staat South Carolina in de Verenigde Staten.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen