• Home Slider01

Wiesbaden busEen opmerkelijke keuze van de stad Duitse stad Wiesbaden, de hoofdstad van de deelstaat Hessen. Het openbaar vervoersbedrijf heeft aangekondigd zijn vloot brandstofcelbussen buiten gebruik te stellen. Eswe Verkehr geeft daarvoor een bijzondere reden: de remise is te klein voor het onderhoud van bussen op diesel, batterij elektrisch én waterstof. Voor de waterstofbussen is geen plaats. De tien H2-bussen worden vervangen door dieselvoertuigen.

Een rondje langs de omliggende plaatsen leert dat dit een opmerkelijke keuze is. In het nabijgelegen Frankfurt am Main blijft het lokale openbaarvervoerbedrijf vertrouwen op de aanzienlijk milieuvriendelijkere aandrijving in vergelijking met diesel. En ook de vervoersvereniging Rhein-Main Verkehrsverbund (RMV) ziet waterstof als een belangrijke bouwsteen op weg naar de vervoersomslag. “De situatie in Wiesbaden is specifiek. Op veel plaatsen worden waterstofbussen betrouwbaar ingezet", zegt een RMV-woordvoerder in de regionale media. Het Frankfurter lokale vervoersbedrijf Traffiq meldt dat er geen reden is om het gebruik van waterstofbussen in twijfel te trekken. Ze zijn eerder “de tweede pijler van ons concept voor de elektrificatie van het stadsbusvervoer”.

In Frankfurt rijden sinds oktober 13 waterstofbussen. De voertuigen geproduceerd door het Poolse bedrijf Solaris vervoeren regelmatig tot 75 passagiers per rit op de Metrobus lijn 36 tussen Hainer Weg in de wijk Sachsenhausen en Alter Gasse in het stadscentrum. Volgens stadsbusmaatschappij In-der-City-Bus reizen er op weekdagen zo'n 10.000 passagiers op de lijn. Momenteel worden er nog tien waterstofbussen aanbesteed, die vanaf 2024 op lijn 64  zullen worden ingezet. Volgens de huidige planning rijden er in Frankfurt binnen tien jaar meer dan 120 brandstofcelbussen rond.

Ook de batterij-elektrische bussen die al rijden in Frankfurt dragen bij aan emissievrij personenvervoer. Daarvan rijden er inmiddels 60 in en rond de stad. ‘Het voordeel van waterstofvoertuigen is dat ze met bijna 400 kilometer een actieradius hebben die ongeveer twee keer zo groot is als batterijbussen’, meldt het vervoersbedrijf. ‘Nog een pluspunt: de tanktijd van 15 minuten is aanzienlijk korter dan het urenlange opladen van het elektrisch aangedreven model.’

In de Duitse plaats Bad Homburg is een negatief advies uitgebracht op de vraag of waterstofbussen kunnen bijdragen aan de emissiedoelstellingen van de stad. De waterstofbussen komen er voorlopig niet omdat Bad Homburg geen waterstoftankstation heeft, de bussen met een prijs van 800-duizend euro erg duur zijn en de levertijd van twee jaar te lang is. Twee weken geleden is wel de eerste waterstoftrein vanuit Homburg gaan rijden.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen