• Home Slider01

Bernadino trein De eerste trein op waterstof in de Verenigde Staten gaat rijden in San Bernadino in de westelijke regio Californië. De staat die het meest vooruitstrevend is met de ontwikkeling van de nieuwe waterstofeconomie om de luchtvervuiling tegen te gaan, heeft nu ook de landelijke primeur met een waterstoftrein. Treinfabrikant Stadler meldt dat de eerste trein met de naam FLIRT H2 verkocht is aan San Bernadino Country Transit Authority. Het voertuig wordt ingezet aan de oostkant van de metropool Los Angeles.

Het waterstofgedeelte van de trein is ondergebracht in het power pack, een kleine wagon die tussen de passagiersgedeeltes inhangt. In totaal kunnen hiermee vier passagierswagons worden verplaatst. Het waterstofsysteem is modulair opgebouwd en makkelijk uit te breiden. In het power pack is de gehele waterstoftechniek ondergebracht, van de brandstofcellen en accu's tot de waterstoftanks. Hierdoor is de waterstoftechnologie ruimtelijk afgescheiden van de passagierscompartimenten van de trein. De innovatieve trein zal in 2024 gaan rijden op de Arrow Line, een spoorverlenging van vijftien kilometer tussen Redlands en San Bernardino - het huidige eindpunt van de populaire San Bernardino-lijn van vervoerder Metrolink.

"We zijn verheugd om samen te werken met Stadler bij het introduceren van deze revolutionaire emissievrije transittechnologie in ons land en in onze gemeenschap in San Bernardino County", aldus Art Bishop, voorzitter van de raad van bestuur van vervoersbedrijf SBCTA. "Dit soort innovatieve vervoersoplossingen zullen een grote bijdrage leveren aan het aanpakken van de luchtkwaliteitsproblemen in regio's zoals de onze, en tegelijkertijd passagiers een unieke rijervaring bieden."

De eerste FLIRT H2 bestaat uit twee elektrisch aangedreven passagierscompartimenten en een power pack in het midden. Deze power pack bevat de brandstofcellen en waterstoftanks. De brandstofcellen zetten waterstof om in elektriciteit. Deze elektriciteit wordt naar een kleine batterij gestuurd. De batterij voorziet de aandrijving van het voertuig vervolgens van het vermogen dat op elk moment nodig is. Deze configuratie maakt ook het terugwinnen van remenergie naar de batterij mogelijk. De batterij slaat dus zowel het remvermogen als het vermogen van de waterstofcellen op. Dankzij de innovatieve voortstuwingsoplossing van Stadler kan de FLIRT H2 de hele dag rijden zonder bij te tanken. De trein biedt plaats aan 108 passagiers en extra royale staanplaatsen. De maximale snelheid is 130 km/u.

De overstap van diesel naar waterstof is een belangrijke eerste stap voor spoorbedrijven in de Verenigde Staten. Minder dan één procent van de spoorlijnen in de USA is uitgerust met een bovenleiding. Elektrificatie van infrastructuur is tijdrovend en kostbaar. Waterstof wordt gezien als een schone oplossing die snel kan worden geïmplementeerd. De FLIRT H2 is niet alleen de eerste waterstoftrein in de VS, maar zelfs op het hele Amerikaanse continent.

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen