• Home Slider01

Tokyo wind hunter‘Wat als we een schip hadden dat vracht over de hele wereld kan vervoeren zonder ooit bij te tanken?’ schrijft het Japanse bedrijf MOL op haar website. ‘Wat als we de uitstoot van broeikasgassen zouden kunnen terugdringen en de ultieme nul emissie zouden kunnen bereiken?’ Varen op windenergie en met een elektrolyser voor de productie van waterstof aan boord wil het bedrijf uit Tokyo een deel van de zeewaardige wereldschepen van energie voorzien. Het project met de naam "Wind Hunter" waar de MOL Group aan werkt is inmiddels van start gegaan. Het bedrijf begrijpt dat het klinkt als een droom, maar onmogelijk is het niet. “De windkracht op zee is onuitputtelijk”.

Het principe van Wind Hunter is als volgt: bij harde wind vangt het zeil de wind op en stuwt het schip voort. Ondertussen draaien turbines in het water om elektriciteit op te wekken en waterstof te produceren. Waterstof wordt opgeslagen in een tank in de vorm van een stof genaamd MCH (methylcyclohexaan). Als de wind niet voldoende energie levert om het schip voort te stuwen wordt het harde zeil automatisch neergelaten. De inmiddels geproduceerde waterstof wordt uit de MCH onttrokken en gebruikt om elektriciteit op te wekken in een brandstofcel. Het een elektromotor wordt vervolgens de schroef aangedreven.

In Omura Bay, nabij de miljoenenstad Nagasaki, is al een demonstratie-experiment met een jacht uitgevoerd. De volgende fase is om na 2024 een waterstofproductieschip van 60-70 meter te bouwen met meerdere zeilen. De Wind Hunter zoekt als varende waterstof-productielocatie in de toekomst uit verschillende zeeroutes degene met de meeste windkracht.

Of het idee uiteindelijk zal slagen weet het Japanse bedrijf nog niet. “We kunnen de wereldwijde doelstelling van emissievrij niet bereiken als we niet de eerste stap durven zetten. MOL Group durft deze uitdaging met een waterstof-producerend schip wel aan.”

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen