• Home Slider01

Israël XcientEen nieuw succes voor de waterstoftrucks van Hyundai. De afgelopen week heeft de Koreaanse autoproducent de eerste van een serie van drie emissievrije vrachtwagens afgeleverd in Israël. Daarmee is dat het vijfde land ter wereld waar daadwerkelijk wordt gereden met de Hyundai Xcient. De eerste vier landen zijn Zuid-Korea, Zwitserland, Nieuw-Zeeland en Duitsland. Hyundai kondigt aan dat de Verenigde Staten het zesde Land zal zijn.

De eerste drie trucks in Israël zijn onderdeel van een consortium gevormd door Hyundai Colmobil, waterstofproducent Bazan en waterstoftankstation-exploitant Sonol. De drie zware vrachtwagens worden overgedragen aan respectievelijk Colmobil, Bazan en Sonol en zullen in het eerste kwartaal van 2023 daadwerkelijk gaan rijden.

Het eerste voertuig dat voor commerciële activiteiten in het Midden-Oosten wordt gebruikt, is een 4x2 Xcient Fuel Cell-truck die aan Colmobil is geleverd, uitgerust met een 180 kW waterstof-brandstofcelsysteem dat meer dan 400 km kan afleggen op een enkele lading waterstof. Het voertuig zal worden ingezet bij het transporteren van onderdelen voor Colmobil en moet daarvoor dagelijks rond de 330 km rijden.

Hyundai Motor is van plan om de oprichting van een waardeketen voor waterstof in Israël te versnellen. Het plan past binnen de doelstellingen van het land om de nationale uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 27 procent en tegen 2050 met 85 procent te verminderen ten opzichte van de emissieniveaus van 2015.

"We zijn verheugd om de sterke inzet van de Israëlische regering om een ​​duurzame toekomst op te bouwen te ondersteunen met onze waterstofaangedreven, heavy-duty Xcient Fuel Cell-truck", aldus Mark Freymueller, Senior Vice President en Head of Commercial Vehicle Business Innovation van Hyundai Motor Company. ´Het opzetten van de eerste waterstofinfrastructuur in Israël in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers van het land is een belangrijke mijlpaal in onze inspanningen om wereldwijd een duurzame waardeketen voor waterstof op te bouwen. We zijn ervan overtuigd dat onze brandstofceltrucks substantieel zullen bijdragen aan de versnelling van de energietransitie in Israël.”

De Hyundai-truck, die in Israël aankwam, is uitgerust met twee 90 kW-brandstofcellen. Het tanksysteem is gebouwd in overeenstemming met de specifieke eisen van bedrijfswagenparken. De motor levert een vermogen van 350 kW en een maximumkoppel van 340 kg en levert prestaties die gelijkwaardig zijn aan die van krachtige dieselmotoren.

Grote waterstoftanks die in de vrachtwagen zijn geïnstalleerd, bieden een gecombineerde opslagcapaciteit van ongeveer 31 kg brandstof, met behulp van drie 72 kW-batterijen. Het rijbereik is meer dan 400 km voor een enkele tankbeurt onder realistische rijomstandigheden. Het tanken van een volle tank waterstof duurt tussen de 8 en 20 minuten, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het gewicht van het aandrijfsysteem is relatief laag en maakt een groter laadgewicht mogelijk dan dat van een elektrische vrachtwagen met een bijbehorend rijbereik.

De Xcient Fuel Cell is 's werelds eerste in serie geproduceerde heavy-duty waterstof-elektrische truck en wordt momenteel ingezet in vier andere landen. De 47 eenheden die sinds oktober 2020 in Zwitserland operationeel zijn, hebben tot en met oktober 2022 meer dan 5 miljoen kilometer afgelegd, wat volgens Hyundai de betrouwbaarheid van de truck bewijst. 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen