• Home Slider01

Bayern BMW productie waterstofDe publiciteitscampagne van BMW om de eerste serie SUV’s op waterstof aan te kondigen is gestart. Media uit de hele wereld publiceren foto’s van de fabriek in Bayern waar de eerste voertuigen worden geproduceerd. BMW gaat misschien snel met zijn roadmap voor batterij-elektrische auto's, maar investeert net als verschillende andere fabrikanten ook in waterstof. BMW heeft vorig jaar de productiestart van een iX5 Hydrogen-model aangekondigd. In eerste instantie worden er enkele tientallen geproduceerd.

De nieuwe BMW iX5 wordt gemaakt in het Research and Innovation Center (FIZ) van het bedrijf in München en zullen in het voorjaar aan de eerste klanten worden geleverd. "Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt in het streven naar klimaatneutraliteit", zegt Frank Weber, bestuurslid verantwoordelijk voor ontwikkeling. "We zijn ervan overtuigd dat waterstof een belangrijk onderdeel zal worden van de mobiliteit en daarom beschouwen we een mix van batterij- en brandstofcel-elektrische voortstuwingssystemen op de lange termijn als een verstandige aanpak. Brandstofcellen hebben ook geen schaarse grondstoffen zoals kobalt, lithium of nikkel nodig, dus door te investeren in dit type aandrijfsysteem versterken we ook de geopolitieke veerkracht van de BMW Group. Onze BMW iX5 Waterstof-testvloot stelt ons in staat om klanten een aantrekkelijk assortiment producten aan te bieden nu de waterstofeconomie realiteit wordt. Met deze eerste serie kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen.”

In de proeffabriek van de BMW Group in de FIZ in München wordt elk nieuw model van een BMW Group-merk voor het eerst gecreëerd. Er werken ongeveer 900 medewerkers op het gebied van carrosseriebouw, montage, modeltechniek, conceptvoertuigbouw en additive manufacturing. Ze werken aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en zorgen ervoor dat zowel het product als het fabricageproces volwassen genoeg zijn om serieproductie te starten. In het geval van de BMW iX5 Hydrogen werken specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en de eerste constructie van nieuwe modellen nauw samen om de innovatieve aandrijf- en energieopslagtechnologie te integreren.

De BMW fabriek in Spartanburg in de USA heeft het basischassis geleverd voor de nieuwe waterstofauto's. In Duitsland worden de wagens voorzien van twee hogedruktanks voor waterstof, een brandstofcel, een batterij en een uit de eDrive afgeleide elektromotor.

Via deze link ziet u de tientallen foto’s, aangeboden door het BMW press-center

Lees ook: vuilnisauto-op-waterstof-in-gemeenten-son-en-breugel-en-nuenen

 

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen