• Home Slider01

Rangeerterrein havenIn de havens van de Duitse steden Bremen en Hamburg is het project SH2UnterPorts van start gegaan. Verschillende instanties gaan de komende jaren onderzoeken hoe de rangeerlocomotieven hun werkzaamheden emissievrij kunnen uitvoeren. Het onderzoek duurt 15 maanden en moet in mei 2024 worden afgerond. Het Duitse ministerie van Digitale Zaken en Transport heeft meer dan 1,2 miljoen euro in het project gestoken als onderdeel van het nationale innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechnologie.

Rangeerterreinen in havengebieden hebben niet de beschikking over een bovenleiding en gezien het zware en langdurige werk is een batterij geen oplossing. De energievraag gedurende een gemiddelde werkdag is te hoog. Het onderzoek zal zich richten op de voorwaarden voor het ombouwen naar waterstofaandrijving, het protocol rond het tanken en het verhelderen van veiligheids- en juridische kwesties. Als het onderzoek succesvol wordt afgerond, kunnen de treinen in de toekomst op groene waterstof rijden en klimaatneutraal worden door over te schakelen van diesel naar elektriciteit maar dan zonder bovenleidingen. De initiatiefnemers willen dat de rangeerterreinen rond 2035 emissievrij zijn. Verschjillende fabrikanten van rangeerlokomotieven zijn al voertuigen op waterstof aan het ontwikkelen.

De onderzoeksresultaten, opgedaan in de havens van Hamburg en Bremen, worden verwerkt in een plan en dit komt vervolgens beschikbaar voor andere havens.

Lees ook: vrolijke-fleurige-waterstofbussen-voor-het-openbaar-vervoer-in-oldenburg

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen