• Home Slider01

Noorwegen Torghatten NordIn Noorwegen schakelen twee grote veerboten van fossiele brandstoffen over op waterstof. De twee nieuwe schepen gaan varen over de Vestfjorden tussen de Lofoten en Bodø. Dit is de langste route voor veerboten in het noorden van het land. Als eerste stap richting emissievrij heeft de Noorse veerbootmaatschappij Torghatten Nord twee brandstofcellen besteld bij het Zweedse bedrijf PowerCell.

PowerCell zal nauw samenwerken met het Noorse bedrijf SEAM, een systeemontwikkelaar en integrator van emissiearme en emissievrije systemen in de scheepvaart. De brandstofcellen moeten per schip ongeveer 6 MW aan stroom produceren om de boot aan te kunnen drijven en de elektrische systemen van voldoende energie te voorzien. Dankzij het gebruik van waterstof kunnen de twee schepen de uitstoot van kooldioxide met 26.500 ton per jaar verminderen, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 13.000 auto's die op diesel rijden.

De nieuwe veerboten, die voornamelijk op groene waterstof zullen varen en een capaciteit hebben van 120 auto's en 599 passagiers, zullen in oktober 2025 in gebruik worden genomen.  De schone en stille schepen maken deel uit van een plan van de Noorse regering om alle veerboten op de veeleisende vier uur durende overtocht emissievrij te maken.

Richard Berkling, CEO van PowerCell, is enthousiast over het project. "Dit is een baanbrekend project, niet alleen voor PowerCell en het land Noorwegen, maar voor de hele maritieme industrie. We zijn erg blij en trots om er deel van uit te maken. Noorwegen leidde de ontwikkeling van de introductie van vloeibaar aardgas in de maritieme industrie en nu zet het land een belangrijke stap om groene waterstof te promoten als een schone energiebron voor deze veeleisende sector. Onze oplossingen zijn perfect geschikt voor toepassingen waar operationele betrouwbaarheid erg belangrijk is.”

PowerCell merkt dat de transitie naar elektrificatie en emissievrije energie versnelt. Topman Berkling, " Alleen al in Noorwegen zijn er ongeveer 800 veerdiensten en veerboten die in aanmerking komen voor waterstof-elektrische oplossingen. Vanaf volgend jaar zal de maritieme sector worden opgenomen in het EU-emissiehandelssysteem en gaan de ontwikkelingen nog sneller.”

Lees ook: ombouwbedrijf-voor-vrachtauto-s-en-bussen-clean-logistics-se-failliet

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen