• Home Slider01

Totota H2 verbrandingsmotorDe website ToyotaTimes in Japan meldt dat een GR Corolla op vloeibare waterstof een eerste testrit heeft gemaakt. Het voertuig was op 23 februari te zien op de Fuji Speedway in Oyama, Shizuoka. Dit is de eerste keer dat het voertuig in het openbaar is verschenen.

De deelname van GR Corolla’s op gasvormige waterstof aan eerdere Super Taikyu-evenementen is niet nieuw. Een GR Corolla die vloeibare brandstof gebruikt om te tanken is wel een geheel nieuwe ontwikkeling. De auto heeft deelgenomen aan drie sessies op dezelfde dag. Hierbij zijn de echte raceomstandigheden optimaal gesimuleerd, inclusief het delen van de baan met andere auto's en tanken binnen een bepaalde tijd. Toyota gebuikt de onderzoeksgegevens om de haalbaarheid van wegvoertuigen op vloeibare waterstof te onderzoeken. De Corolla reed met een waterstofverbrandingsmotor. Het testteam streeft ernaar om met de nieuwe auto deel te nemen aan het Super Taikyu-seizoen 2023 dat deze maand van start gaat. 

In maart 2022, tijdens de openingsronde van Super Taikyu op het circuit van Suzuka, maakte Toyota voor het eerst bekend  dat het bedrijf was begonnen met de ontwikkeling van een voertuig op vloeibare waterstof. Drie maanden later, werd het eerste systeem aan boord van een voertuig gepresenteerd. Onderdeel van de test is een mobiel station voor vloeibare waterstof. Eind oktober zijn de bijbehorende testen succesvol afgerond. Aansluitend is een eerste proefrit gemaakt. Vanaf november is zijn de eerste geheime proefritten op het circuit gemaakt om eventuele problemen met het vloeibare waterstofsysteem op te lossen en de auto raceklaar te maken. Dit jaar ligt de focus op het aanscherpen van technologie en personeel.

Bij gasvormige waterstof worden tanks onder hoge druk gevuld en moeten daarom cilindrisch zijn. Wanneer de brandstof vloeibaar is, hoeven de tanks niet onder druk te worden gezet en kunnen daarom een slimmere vormgeving krijgen, voor bijvoorbeeld montage onder de vloer. Het omschakelen van de brandstof van gas naar vloeibaar maakt ook compactere mobiele waterstofstations mogelijk.

Een grote uitdaging blijft voorlopig het vloeibaar houden van waterstof bij een temperatuur van -253 °C in de tanks. Als de temperatuur in de tank oploopt zal waterstof overgaan van vloeibare vorm naar gasvorm. Daardoor neemt de druk in de tank toe en moet waterstof direct worden verbruikt of eventueel afgeblazen. Als een voertuig lange tijd stilstaat betekent dat dat de tank leeg is, zonder dat er een kilometer is gereden.

Lees ook: tien-boeren-onderzoeken-de-haalbaarheid-van-waterstofproductie-video

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen