• Home Slider01

Hyundai waterstofmotorHyundai Doosan Infracore, een bedrijfsonderdeel van Hyundai in Zuid-Korea, maakt bekend dat het de komende jaren volop zal inzetten op verbrandingsmotoren op waterstof. Het bedrijf wil over twee jaar al grootschalig een motor gaan produceren die werkt op H2. Deze maand is het eerste prototype gepresenteerd, volgend jaar zal beginnen de eerste praktijktesten en en jaar later komt de motor op de markt.

De waterstofmotoren van Hyundai stellen geen hoge eisen aan de zuiverheid van waterstof, in tegenstelling tot de tot nu toe veelgebruikte brandstofcellen. Hyundai spreekt over het meest geschikte motorsysteem voor middelgrote tot grote voertuigen en voertuigen voor lange afstanden. Een tankbeurt van 10 minuten zorgt voor een actieradius van maximaal 500 km. Hyundai Doosan Infracore claimt dat de motoren 25-30% zuiniger zijn dan brandstofcellen of batterijpakketten wanneer rekening wordt gehouden met de prijs van het voertuig en de onderhoudskosten.

Hyundai presenteert een motor uit de 11-literklasse met een vermogen van 300 kW en een koppel van 1700 Nm bij 2000 tpm. De motor voldoet aan de Tier 5/Stage 5/Euro 7-voorschriften die vereisen dat de uitstoot met 90% wordt verlaagd ten opzichte van het huidige niveau, om te voldoen aan Zero CO2 (minder dan 1g/kwh) en Zero Impact Emission (Zero Emission in EU).

De nieuwe waterstofmotoren zullen tegen 2024 als eerste worden geïnstalleerd op bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens, bussen en bouwmachines.

Lees ook: toyota-start-test-met-vloeibare-waterstof-voor-raceauto-gr-corolla

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen