ZeroAvia, een Brits/Amerikaanse ontwikkelaar van vliegtuigen op waterstof, onderzoekt de mogelijkheden van vloeibare waterstof. Voor dit traject is een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Franse bedrijf Absolut Hydrogen uit Grenoble. Gezamenlijk gaan de bedrijven de ontwikkeling van vloeibare waterstof onderzoeken voor productie, opslag en bevoorrading van vliegtuigen op luchthavens
Binnen het partnerschap zullen de bedrijven werken aan het bouwen en demonstreren van het vloeibaar maken en opslaan van vloeibare waterstof in een luchthavenomgeving. Aanvullend wordt gekeken naar technologische ontwikkelingen, veiligheidsprocedures en de grootschalige distributie op vliegvelden. Absolut Hydrogen, met hoofdkantoor in Grenoble, Frankrijk, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van LH2-systemen voor zware mobiliteit voor luchtvaart-, zee- en landtoepassingen.
Tot op heden richtte ZeroAvia zich alleen op kleine vliegtuigen met maximaal 19 stoelen die waterstof tanken in gasvorm. Nu de testen hiermee positief verlopen kijkt het bedrijf naar grotere vliegtuigen met 40 tot 80 stoelen. Deze moeten in 2027 beschikbaar zijn. Gezien de energievraag lijkt een toepassing van vloeibare waterstof hiervoor een betere oplossing.
Waterstof wordt vloeibaar bij een temperatuur van min 253 graden onder nul. De volumetrische energiedichtheid neemt in vloeibare vorm enorm, toe tot het dubbele van gasvormige waterstof onder 700 bar.
Lees ook: grootste-order-voor-solaris-ooit-rostock-schakelt-over-op-waterstof