De Duitse vrachtautofabrikant Mercedes-Benz heeft de afgelopen weken succesvolle emissievrije testritten gemaakt in de Oostenrijkse Alpen. Er zijn drie voertuigen getest waarvan twee op waterstof en een batterij-elektrische. Vanuit Völs bij Innsbruck zijn succesvolle tochten naar hoogtes tot 1.560 meter afgelegd. Met de drie emissievrije vrachtwagens wil Mercedes de toekomstige vraag van klanten naar emissievrij transport kunnen invullen.
Er zijn de afgelopen weken twee prototypevarianten van de Mercedes-Benz GenH2-vrachtwagen met brandstofcelaandrijving op waterstof getest en een bijna in serie geproduceerde batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 300-oplegger voor distributie gebruikt. De Duitse vrachtautoproducent heeft de strategische koers voor zichzelf uitgezet en volgt consequent een tweeledige strategie bij de elektrificatie van zijn portfolio met batterijen en aandrijvingen op waterstof.
Dr. Dalibor Dudic, Head of Vehicle Projects Mercedes-Benz Trucks, laat weten dat een eerste stap gemaakt wordt met batterij-elektrisch en direct daarna de stap naar waterstof. “De seriematige productie van onze brandstofceltruck GenH2 Truck volgt in de tweede helft van het decennium. We zijn hier in Tirol tot de conclusie gekomen dat beide aandrijftechnologieën absoluut betrouwbaar en krachtig zijn.”
Daimler Truck testte twee prototypes van de Mercedes-Benz GenH2 Truck in Tirol. Het voertuig op vloeibare waterstof pendelde meerdere dagen over een traject van in totaal ongeveer 70 kilometer tussen Innsbruck en de Brennerpas. Met ongeveer 2,5 miljoen vrachtwagens per jaar is dit een van de belangrijkste verkeersaders van het Europese goederenvervoer. De combinatie werd voor de ritten beladen tot een gezamenlijk totaalgewicht van 40 ton.
Tegelijkertijd legde een ander prototype van de GenH2-truck, die op gasvormige waterstof rijdt, een afstand van ongeveer 40 kilometer af tussen Innsbruck en het skigebied "Axamer Lizum" op een hoogte van 1.560 m. Het gebruik van de brandstofcel werd gedemonstreerd op verschillende hoogten in een zeer uitdagende omgeving. Het voertuig werd getankt bij het waterstoftankstation van het Oostenrijkse levensmiddelenbedrijf MPREIS in Völs.
Bij de ontwikkeling van op waterstof gebaseerde aandrijfsystemen heeft Daimler Truck op lange termijn de voorkeur voor vloeibare waterstof. In deze aggregatietoestand heeft de energiedrager een significant hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume in vergelijking met gasvormige waterstof. Hierdoor kan er meer waterstof worden vervoerd, wat de actieradius aanzienlijk vergroot en het voertuig daardoor vergelijkbare prestaties levert als een conventionele dieselvrachtwagen. Het doel van de ontwikkeling is een actieradius tot 1.000 kilometer. Dit maakt de truck geschikt voor bijzonder flexibele en veeleisende werkzaamheden, met name in het heavy-duty langeafstandssegment. De start van de serieproductie van vrachtwagens op waterstof is gepland voor de tweede helft van het decennium.
Lees ook: werkzaamheden-voor-nieuw-waterstoftankstation-bij-alkmaar-afgerond