De Amerikaanse fabrikant van emissievrije vrachtauto’s verlegt zijn koers in de Verenigde Staten. Het bedrijf stopt einde deze maand met de productie van trucks op batterijen en bouwt de productielijn om naar voertuigen met een brandstofcel. De truckfabrikant reageert daarmee op de vraag uit de markt. De vraag naar waterstof is aanzienlijk groter dan de vraag naar trucks met batterijen. Deze laatsten worden voortaan alleen nog op bestelling gemaakt.
In het eerste kwartaal produceerde de fabrikant zestig exemplaren van zijn elektrische vrachtwagen op batterijen. Omgekeerd loopt het orderboek voor waterstofversies veel sneller vol. In totaal maakt het Amerikaanse merk bekend dat het 140 bestellingen heeft ontvangen voor zijn brandstofceltruck, de Nikola Tre FCEV. De voertuigen zijn besteld door twaalf verschillende klanten.
Het beursgenoteerde Nikola presenteerde deze verandering tijdens een tussentijdse winstrapportage, waarin het bedrijf bekendmaakte meer orders te hebben ontvangen en dat de omzet stijgt. Tegelijk is er sprake van een groeiend verlies.
Nikola meldt dat het de 400 hectare grote fabriek in Coolidge, Arizona, blijft uitbreiden. Eind juni moeten de werkzaamheden klaar zijn. Nikola telde eind 2022 1.500 medewerkers, voornamelijk in Arizona. Naast zware vrachtwagens streeft Nikola ook naar de ontwikkeling van een waterstofnetwerk en een netwerk van elektrische oplaadstations.
Lees ook: linde-start-project-met-21-vorkheftrucks-op-waterstof-met-eigen-tankstation