Shell introduceert in Duitsland een nieuw concept voor de uitrol van zware vrachtauto’s op waterstof. Via het nieuwe Shell Hydrogen Pay-Per-Use-platform kunnen wagenparkbeheerders tegen een vast maandelijks bedrag een vrachtwagen op waterstof huren, inclusief alle benodigde diensten. De deelnemers kunnen een eventuele ombouw van fossiel naar vrachtwagens op waterstof realiseren met lagere investeringskosten, complexiteit en risico's.
"We stimuleren vooruitgang door samen met klanten een waterstofeconomie op te bouwen en de energietransitie naar netto-nulemissie te versnellen", zegt Andreas Janssen, Hydrogen Mobility Commercial Manager Europe van Shell. “Met vrachtwagens op waterstof wordt de schadelijke CO2-uitstoot verminderd. Afhankelijk van het truckmodel is de actieradius maximaal 450 kilometer en duurt het tanken 15 minuten. Het is belangrijk voor ons om verschillende technologische oplossingen te onderzoeken en te testen om te helpen om het transport in de toekomst koolstofarmer te maken. Er is nog een lange weg te gaan, vooral in het goederenvervoer over de weg, omdat het niet duidelijk is welke technologische oplossing uiteindelijk zal gaan winnen. Het is daarom belangrijk voor ons om een technologie-open benadering na te streven en zoveel mogelijk ervaring op te doen,” aldus Shell.
Shell Hydrogen Pay-Per-Use is een oplossing voor het transport op en het tanken van waterstof, met een maandelijks tarief op basis van kilometerstand, inclusief het voertuig, waterstof, verzekering en onderhoud, operationele instructies en klantenondersteuning.
De eerste 25 15-tons brandstofcel-elektrische voertuigen van fabrikant Paul Nutzfahrzeuge van het type Mercedes-Benz Atego, blijven eigendom van Shell, en zijn voor transporteurs vanaf de tweede helft van dit jaar beschikbaar. Paul Nutzfahrzeuge GmbH, in Vilshofen an der Donau, gaat de klanten ondersteunen bij de overstap en geeft 24 uur per dag klantondersteuning.
Lees ook: nederland-rap-clean-vehicle-technology-bouwt-mobiele-hydrogen-demonstrator