• Home Slider01

Melbourne Australie Toyota WaterstofAutofabrikant Toyota blijft geloven in de toepassing van waterstof binnen de mobiliteit.  Het Japanse bedrijf is van mening dat er naast batterij-elektrisch, ruimte is voor alternatieve emissievrije brandstoffen. Door technische innovaties en het opschalen van de productie denkt het bedrijf dat de waterstofauto wat kostprijs betreft in de buurt zal komen van een voertuig op batterijen.

Toyota denkt dat in eerste instantie een nieuwe generatie brandstofcellen 37% goedkoper zal worden. De vooruitgang die hiervoor nodig is bestaat uit technische ontwikkelingen en een hoger productievolume. Als het de Japanners lukt om in 2030 200-duizend waterstofvoertuigen te verkopen gaan de productiekosten met 50% dalen. De groei in verkopen moet hierbij vooral komen uit waterstofvoertuigen voor de zakelijke markt.

Efficiëntere systemen gaan er in de toekomst voor zorgen dat de actieradius van de waterstofauto’s met 20% toeneemt. De onderhoudskosten nemen de komende jaren flink af. Toyota wil dat de voertuigen 2,5 keer langer kunnen rijden als een dieselvoertuig, voordat een onderhoudsbeurt nodig is.

Maar ook de prijs van waterstof moet naar beneden. In Thailand loopt een onderzoek naar de productie van goedkope waterstof uit biogas en met partner Denso wordt gewerkt aan een nieuw elektrolyser-systeem dat waterstof kan produceren met een kostenreductie van 50%. Ten slotte moet de overgang van gasvormige waterstof naar vloeibare waterstof het mogelijk maken om de afmetingen van de tanks te verkleinen.

Op welke termijn Toyota deze veranderingen wil doorvoeren, heeft de autofabrikant nog niet gemeld.  

Foto: het Toyota Hydrogen Center in Melbourne, Australië.

Lees ook: usa-vier-durfinvesteerders-steken-12-miljoen-in-waterstof-startup-advanced-ionics

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen