Het containerschip FOD Waal heeft de afgelopen week zijn laatste vaartocht op diesel-aandrijving gemaakt. Het schip ligt inmiddels op de scheepswerf van Holland Shipyards Group in Werkendam, waar de ombouw naar een emissievrij schip op waterstof zal beginnen. De retrofit wordt uitgevoerd door Future Proof Shipping, het bedrijf dat eerder dit jaar de FOD Maas (tegenwoordig H2 Barge 1), heeft omgebouwd naar geruisloos en emissievrij.
Om 100% emissievrij te kunnen varen worden alle verbrandingsmotoren van het containerschip verwijderd en wordt een nieuw, volledig emissievrij voortstuwingssysteem geïnstalleerd, inclusief PEM-brandstofcellen, waterstofopslag, accupakketten en een elektrische aandrijflijn. De komende weken worden de hoofdmotor en generatoren verwijderd en wordt het nieuwe brandstofcelgedeelte en de batterijruimte in het vrachtruim geïnstalleerd.
“Met trots delen wij dit moment met ons toegewijde FPS-team, HSG, Ballard Power Systems, en onze partners en supporters bij de Haven van Rotterdam, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB), Zero Emissions Ship Technology Association (ZESTAs), WaterborneTP, NSHyMap, RH2INE en NVU Maritieme CleanTech, meldt het bedrijf op haar site. Het project wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van het Interreg Noordzee Regio Programma (Zero Emission Ports North Sea – ZEM Ports NS), Flagships H2020 Project (Clean Hydrogen Partnership) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Wanneer de ombouw is afgerond is nog niet bekend.
Lees ook: holthausen-start-met-verhuizing-waterstoftankstation-amsterdam-westpoort