De eerste tanker voor vloeibare waterstof ter wereld is op promotietoer Azië. Twee weken geleden was het schip nog in de haven van Sultan Qaboos in Oman en vandaag legt het aan in de haven van Singapore. Het schip met de naam Suiso Frontier is gebouwd door Kawasaki Heavy Industries in Japan en wordt geëxploiteerd door Shell. De tanker kan 8.000 ton vloeibare waterstof vervoeren bij een temperatuur van 253°C onder nul. Begin 2022 transporteerde het schip de eerste lading vloeibare waterstof ter wereld vanuit Australië naar de Japanse havenstad Kobe.
De tanker was eerder deze maand in Oman, in het Midden-Oosten, omdat dit land volgens een rapport van het International Energy Agency kan uitgroeien tot een van de belangrijkste exportlanden van groene waterstof. Het bezoek dient als kennismaking met de mogelijkheden van het transport van vloeibare waterstof en de uitdagingen waarmee de vervoerder wordt geconfronteerd. Gota Yamamoto, de Japanse ambassadeur in Oman en Salem bin Nasser Al-Awfi, de Omaanse minister van Energie en Mineralen, waren samen met andere persoonlijkheden aanwezig om het schip te bezoeken.
Minister Salem bin Nasser Al-Awfi wees erop dat Oman een lange weg heeft afgelegd op het gebied van waterstof en streeft om tot de eerste landen ter wereld te behoren die groene waterstof naar andere delen van de wereld exporteert. Daar moet de groene waterstof gebruikt worden in lokale industrieën als vervanging voor aardgas. Het schip wordt beschouwd als een centraal experimenteel station, met name als katalysator voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van waterstof. De uitgaven voor de bouw van de eerste tanker voor vloeibare waterstof worden geschat op 330 miljoen euro.
De Suiso Frontier is 116 meter lang en heeft een dubbel afgeschermde en dubbel geïsoleerde tank van 1.250 kubieke meter aan boord om waterstof op een temperatuur van -253 graden Celsius in vloeibare vorm te kunnen transporteren.
Lees ook: maxima-centrale-omgebouwd-voor-bijmengen-van-50-waterstofgas