• Home Slider01

China electrolyser waterstofDe Chinese capaciteit om groene waterstof te produceren uit hernieuwbare energie zal veel sneller groeien dan de vraag naar deze groene brandstof. Dat melden verschillende marktanalisten aan The South China Morning Post. “De situatie verergert door het enthousiasme waarmee de verschillende provincies van de Volksrepubliek op de trein van H2-opwek zijn gesprongen en doelen hebben gesteld die veel verder gaan dan die van de centrale regering in Peking.”

In de nationale waterstof strategie die afgelopen voorjaar is gepubliceerd, heeft China gepland om tegen 2025 een totale productie van hernieuwbare waterstof tussen 100.000 en 200.000 ton per jaar te bereiken. Het doel is helder, maar alleen al de drie provincies Binnen-Mongolië, Qinghai en Gansu stijgen hier fors bovenuit. In de eigen ontwikkelingsplannen wordt gesproken over een totale jaarlijkse productie van 740.000 ton groene waterstof.

“Aan de kant van de groene H2-productie leiden de enorme investeringen van staatsbedrijven tot een situatie van aanzienlijke overcapaciteit, een probleem dat kenmerkend is voor processen binnen de energietransitie. Het is altijd erg complex om een ​​harmonieuze en evenwichtige ontwikkeling tussen vraag en aanbod te creëren”, legt Citi Global Perspectives & Solutions (Citi GPS) uit in een recent rapport, geciteerd door de Chinese krant. Persbureau Bloomberg meldt dat de Chinese productiecapaciteit van elektrolyse-installaties eind volgend jaar al de 70 GW overschrijdt, terwijl er een binnenlandse vraag is van 10 GW.

De vraag luidt waar al deze waterstof moet blijven. De verkoop van brandstofcelvoertuigen verloopt te langzaam: het doel van Peking is om tegen 2025 minstens 50.000 exemplaren op de weg te hebben. De praktijk valt echter tegen, het afgelopen jaar zijn er slechts 3.367 verkocht, meldt  de China Association of Automobile Manufacturers. Om de overheidsdoelstelling te halen, zouden tussen 2023 en 2025 dus 12.500 voertuigen op waterstof per jaar moeten worden verkocht. Een tempo niet realistisch is.

In ieder geval zijn niet alle commentatoren het eens over de reële dreiging van overproductiecapaciteit. “De focus ligt teveel op mobiliteit, terwijl zware industrieën ook grote hoeveelheden waterstof kunnen gebruiken. En dan is de nu gevreesde overcapaciteit al snel op”, aldus een analist.

Lees ook: noorwegen-nieuwe-waterstoffabriek-voor-twee-veerboten-over-de-vestfjord-2

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  innovatiegilde pakhuis Noorderhaven  |  7202 DD 49  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen