ZeroAvia, pionier bij het vliegen op waterstof, heeft een samenwerkings-overeenkomst getekend met Masdar, een van 's werelds toonaangevende bedrijven op het gebied van schone energie. Masdar is gevestigd in de Verenigde Arabische Emiraten. De bedrijven gaan samenwerken bij projecten in Noord-Amerika en Europa en mogelijk in het Midden-Oosten.
ZeroAvia zorgt voor de ontwikkeling van zero-emissie vliegtuigen op waterstof terwijl Masdar zich op verschillende continenten gaat concentreren op de waterstofproductie en levering. De samenwerking past binnen de langetermijnsdoelstellingen van Masdar. Het bedrijf wil een mondiale leider op het gebied van groene waterstof worden door het ontwikkelen van en investeren in strategische projecten en het bouwen van schaalbare platforms in belangrijke markten. Het bedrijf mikt tegen 2030 op een productie van 1 miljoen ton groene waterstof per jaar, in 2050 moet dit 15 miljoen ton zijn.
ZeroAvia werkt samen met een aantal van 's werelds grootste energiebedrijven om al in 2025 brandstof te kunnen leveren aan luchtvaartmaatschappijen. Eind 2025 wil het bedrijf al vliegtuigen op waterstof in de lucht hebben die tot 19 personen kunnen vervoeren.
Mohamed Jameel Al Ramahi, CEO van Masdar is enthousiast over de samenwerking. “Masdar kijkt ernaar uit om samen te werken met innovatieve partners zoals ZeroAvia voor het koolstofvrij maken van sectoren die moeilijk te vergroenen zijn, zoals de luchtvaart. Als leider op het gebied van schone energie van de VAE zijn we bewust van het potentieel van groene waterstof om een groenere toekomst voor iedereen op te bouwen.”
Val Miftakhov, oprichter en CEO van ZeroAvia realiseert zich dat een kapitaalkrachtige partner nodig is binnen het kostbare en langdurige ontwikkeltraject waar het bedrijf voor staat. “We hebben grote investeringen nodig om de toekomst van echt schone vluchten voor de hele sector te versnellen. Samen met Masdar gaan we er voor zorgen dat passagiers zo snel mogelijk zonder uitstoot en klimaateffecten kunnen vliegen.”
ZeroAvia is wereldleider op het gebied van emissievrije luchtvaart, met de focus op waterstof-elektrische vliegen. Rond 2025 moeten de waterstofvliegtuigen een bereik hebben van bijna 500 kilometer en 9 tot 19 personen kunnen vervoeren. Twee jaar later moeten de vliegtuigen op waterstof met 40 tot 80 zitplaatsen al 1100 kilometer ver kunnen vliegen.
ZeroAvia, gevestigd in de VS en Groot-Brittannië, heeft al pre-orders voor bijna 2.000 motoren binnengehaald.
Lees ook: waterstofnet-start-met-vierde-editie-hydrogen-academy