De Duitse ontwikkelaar Keyou meldt dat het een 18 tons vrachtauto op waterstof heeft geleverd aan transportbedrijf Rheinkraft International. Het voertuig rijdt niet op een brandstofcel, maar heeft een waterstofverbrandingsmotor. De 7,8-liter zescilindermotor van de vrachtauto heeft een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 1.000 Nm leveren. Volgens cijfers van de fabrikant bedraagt het waterstofverbruik 7,5 kg/100 km.
Dankzij het innovatieve verbrandingssysteem, ontworpen door Keyou, stoot de vrachtwagen extreem lage niveaus van stikstofoxiden uit. Door de conversie naar waterstof voldoet het aan de Euro VI-emissienormen en aan de eisen van de Europese Unie met betrekking tot CO2. De truck kan profiteren van een vrijstelling van tolheffing op de Duitse snelwegen. Dankzij deze vrijstelling kan een wagenparkbeheerder jaarlijks tot 15.000 euro besparen, meldt de ontwikkelaar uit het Duitse Munchen.
“De Keyou waterstoftruck heeft een krachtige motor, snelle tanktijden en een grote actieradius ”, zegt Dirk Müller, Managing Partner van logistiek bedrijf RKI. “We zijn er trots op dat we het eerste bedrijf zijn dat dit prototype binnen onze dagelijkse werkzaamheden mag testen. Als logistiek bedrijf stellen de milieudoelstellingen ons voor grote uitdagingen, vooral omdat het huidige aanbod CO2-vrije vrachtwagens die aan onze eisen voldoen nog beperkt is. We zien een groot potentieel in de verbrandingstechnologie van Keyou. Vanaf het begin waren we overtuigd door het pay-per-use-model en het full-servicepakket van Keyou. De voordelen van de waterstofmotor, het hoge rendement, de korte tanktijden en de aantrekkelijke actieradius waren doorslaggevend. Daarom zijn we blij dat we als pionier één van de eerste Keyou H2-trucks in de praktijk mogen testen.”
Keyou zit met de waterstofverbrandingsmotor in de afronding van een testfase. De eerste leveringen van de commerciële versie zullen uiterlijk in januari 2024 beginnen.
Lees ook: waterstof-uit-het-riool-voor-innovatieve-combi-waterstofbus-h2-stroomaggregaat