• Home Slider01

Japan kawasaki waterstof De Japanse fabrikant Kawasaki meldt dat het een doorbraak heeft bereikt bij de toepassing van waterstof in motorfietsen.  Hoewel het voertuig nog steeds in de prototypestatus zit, geven de eerste testen uitstekende resultaten op het gebied van betrouwbaarheid, prestaties en vooral emissies. Kawasaki gebruikt geen brandstofcel, maar een waterstofverbrandingsmotor.

De motor is een 4-cilinder met een cilinderinhoud van 998 cc, aangedreven door 5 waterstofpatronen die allen in een van de twee koffers zitten. Voorlopig is het ontwikkelde vermogen niet bekend, maar de ingenieurs van Kawasaki verzekeren dat de maximumsnelheid rond de 320 km/u zal liggen. Het tankprobleem is opgelost door gebruik te maken van compacte cilinders die worden verwisseld. Kawasaki heeft met zijn Japanse partners Honda, Yamaha en Suzuki veel problemen uit het verleden opgelost.

BMW had in 1999 de primeur met een motorfiets op waterstof, maar het duurde nog tot 2006 voordat deze onder de aandacht van een groot publiek werd gebracht. En de afgelopen decennia is onderzocht of waterstof ook in vloeibare vorm getankt kon worden. De energiedichtheid, en daarmee de actieradius, neemt dan enorm toe. Maar de fabrikanten hebben uiteindelijk geen oplossing gevonden om waterstof continue onder de -253 graden Celsius te houden. Hierdoor liep de temperatuur op en moest waterstof in gasvorm worden afgeblazen om een explosie te voorkomen. Het niet kunnen opslaan van voldoende waterstof in combinatie met een hoge prijs stopten de verdere ontwikkeling.

Door technische vooruitgang zijn inmiddels een groot deel van de problemen uit het verleden opgelost. Kawasaki ziet tegenwoordig meer kansen dan bedreigingen. De motorfiets op waterstof is onderweg.

Lees ook: drie-nieuwe-hyundai-koelwagens-op-waterstof-voor-groothandel-metro

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen