• Home Slider01

Airbus Munchen waterstofEen belangrijke stap voor vliegtuigfabrikant Airbus. Het bedrijf heeft succesvol een waterstofsysteem getest dat ontwikkelt is voor vliegtuigen. Als het de fabrikant lukt om een betrouwbaar technisch systeem te ontwikkelen en goedgekeurd te krijgen, betekent dat een enorme stap voor het vliegen in de toekomst. Argumenten dat vliegen vervuilend is en lawaaioverlast veroorzaakt zijn dan niet meer relevant. Waterstof stoot geen emissies uit en de elektromotoren maken nauwelijks geluid.

In 2020 maakte Airbus al duidelijk dat het bedrijf zoekt naar toepassingen met waterstof. Vier jaar geleden deelde Airbus vier concepten voor vliegtuigen op waterstof met het publiek. Drie gebruikten waterstofverbrandings- en hybride motoren voor de aandrijving, en de vierde was volledig elektrisch, met behulp van waterstofbrandstofcellen en een propellervoortstuwingssysteem. Deze brandstofcellen werken door de waterstof via een chemische reactie om te zetten in elektriciteit. Het bijproduct van de reactie is eenvoudig H2O, wat resulteert in bijna geen uitstoot.

Het enorme potentieel van waterstofbrandstofcellen om de luchtvaart koolstofvrij te maken, maakte het een van de belangrijkste technologieën die werden gekozen om verder te worden onderzocht voor de ZEROe-demonstrator - maar er was een uitdaging. Hoewel er al waterstofbrandstofcellen op de markt waren toen het project begon, leverde geen enkele de hoeveelheid energie die nodig was om een vliegtuig voort te stuwen en tegelijkertijd op een aanvaardbaar gewichtsniveau te blijven. Dus richtte Airbus in oktober 2020 Aerostack op, een joint venture met ElringKlinger, om waterstof-brandstofcelstacks te ontwikkelen die het hart zouden vormen van het elektrische voortstuwingssysteem op een ZEROe-vliegtuig.

Uitgebreide tests van het brandstofcelsysteem vonden enkele weken geleden plaats in Ottobrunn, Duitsland, op13 kilometer van München, in het E-Aircraft System House (EAS). De Airbus-faciliteit is het grootste testhuis voor alternatieve voortstuwingssystemen en brandstoffen in Europa, en het is de plaats waar de belangrijkste componenten van het voortstuwingssysteem dat de propellers van de demonstrator zal aandrijven, worden getest.

"Het was een enorm belangrijk moment voor ons omdat de architectuur- en ontwerpprincipes van het systeem dezelfde zijn als die we in het uiteindelijke ontwerp zullen zien", zegt Mathias Andriamisaina, hoofd testen en demonstratie van het ZEROe-project. "Het volledige stroomkanaal draaide op 1,2 megawatt, het vermogen dat we willen testen op onze A380-demonstratiemodel."

Observeren hoe de vele systemen tijdens deze tests op elkaar inwerken, is essentieel om de volgende stappen van het project mogelijk te maken. "Dit proces is hoe we leren welke veranderingen moeten worden aangebracht om de technologie vliegwaardig te maken", zegt Hauke Peer-Luedders, hoofd van het brandstofcelvoortstuwingssysteem voor ZEROe. "We meten hoe het voortstuwingssysteem als geheel werkt door het vermogen te testen dat nodig is voor verschillende vluchtfasen, zoals het opstijgen, waar we het maximale vermogen bereiken, en cruisen, wanneer we minder stroom verbruiken, maar over een langere periode. Het is drie jaar geleden dat we een vliegtuigconcept onthulden dat 100% wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Sindsdien hebben we ons aan onze oorspronkelijke tijdlijn gehouden en enorme vooruitgang geboekt.”

Het recente succes van het inschakelen van het iron pod-systeem met 1,2 megawatt is een cruciale stap in de richting van het doel om tegen 2035 een vliegtuig op waterstof in de lucht te brengen. Volgens de planning moet in 2026 een eerste Airbus A380 op waterstof het luchtruim kiezen. Dit is nog een test-vliegtuig.

Lees ook: een-actuele-en-dynamische-lezing-over-waterstof-boekt-u-op-showbird

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen